UA-118292059-1

Floryday

Vanuit het Google Ads netwerk worden er een advertenties doorgegeven naar pagina’s van geselecteerde voorbijganger (niet iedereen ziet zulke advertenties) van kledingverkoper Floryday. Ga we naar de webshop dan zien we aanbiedingen in het Nederlands, van een leverancier die in Hongkong gevestigd is. Het zijn helaas dameskleren, dus er gaat nog iets fout in de database van deze Chinese verkoper. Maar hij weet wel dat deze voorbijganger af-en-toe iets bestelt bij Aliexpress, want dat is de enige relatie met Chinese webshops.

De webshop meldt in het hele verkooptraject niet dat er zaken gedaan worden met een shop in Hongkong. Dat zien we op de Over Ons-pagina. Tijdens de bestelling wordt slechts genoemd dat de levertijd 12 tot 17 dagen in beslag neemt. De klant kan betalen met iDeal, Klarna en diverse andere methoden die gebruikelijk zijn in Nederland. En alle kleding wordt getoond op westerse modellen. Er komt geen enkele Chinees in beeld. Ook geen Afrikaan trouwens, zelf niet in de webshop voor Zuid-Afrika.

ZC Holding

In de Algemene Voorwaarden komt de naam ZC Holding (HK) Limited naar voren, de eigenaar van het merk Floryday. Wie vanuit Europa een bestelling plaatst, heeft te maken met ZC (FR) Limited uit Parijs, gevestijd in een virtual office aan de 66 Avenue des Champs d’Elysees. Deze ZC Holding heeft verder nog kledingformules zoals Airycloth, Airyclub, Airydress, Clothmelon, Eoschoice, Sisdress en Tendaisy.

Tevens komen we ZC Holding tegen als eigenaar van webwarenhuis Vova.com dat aanvankelijk actief was in Turkije, Polen en Brazilië, maar inmiddels de hele wereld als speelgrond beschouwt. Vova staat inmiddels in de webwinkel-toptien van Italië en Frankrijk, ergens in de buurt van Zalando en Wish. Deze webwinkel verdient bijzondere aandacht, want Vova schuwt er niet voor terug om nep-Nike kleding te verkopen. We zien ook Adidas, Puma, Guess en talloze andere merken in het warenhuis. En de afdeling nepparfum is indrukwekkend. Dat zoiets nog bestaat anno 2021.

Colin Zheng Huang

ZC Holding staat volgens FT-verslaggever Ryan McMorrow (twitter) op naam van een Chen Yi, maar dat zou een katvanger zijn voor Colin Zheng Huang, een game-developer in Shanghai. McMorrow heeft een artikel over deze e-commerce mogul gemaakt voor de Financial Times. Huang gebruikt de miljoenen die hij verdiend heeft met online games om een voet tussen de deur te krijgen in de webverkoop van kleding.

Huang heeft in China onder andere voor Google gewerkt voordat hij in 2007 de webwinkel Ouku begon, gespecialiseerd in elektronica. Daarna startte hij Lequee, een bedrijf dat buitenlandse merken wegwijs maakten op Alibaba en JD.com. Een andere startup uit de koker van Huang was Lebbay, een bouwer van webwinkels met gedeelde backoffices. Onder het label Shanghai Xungmen werden games ontwikkeld. In 2015 begon zijn team aan Pinhaohuo en Pinduoduo, een social commerce-platform en marktplaats. Dat is sindsdien een enorm succes geworden, zodat de webwinkels eigenlijk volgen in het kielzog. Colin Huang was volgens Forbes even de op één na rijkste Chinees. Hij had lang een eigen blog, maar dat is offline gehaald.

Webshops

De webshop Florydays is al in 2017 gelanceerd als webwinkel met een optimistisch vooruitzicht op een marktomvang van 1 trillioen dollar. De site bestond al sinds 2015 en had twee jaar later duizenden commodities verkocht. Een slap pr-verhaal. De omzet in 2020 is onbekend, maar het is wel zichtbaar dat de aanwezigheid van deze webwinkel toegenomen is. Op Facebook heeft Florydays 2,5 miljoen volgers.

[nog in bewerking]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twaalf − 4 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.