UA-118352680-1

Lokboek

Fabeltjesbeurs FTX failliet

Vrijdag 11/11 heeft bitcoinbeurs FTX zichzelf bankroet verklaard. Een week geleden registreerde het bedrijf nog een dagelijks handelsvolume ter waarde van een slordige drie miljard dollar. Dat is elke dag 3.000.000.000 dollars. Op de balans zou volgens NYT een bedrag tussen de tien en vijftig miljard dollar staan. Vraag is of daar nog iets van over is gebleven voor de schuldeisers.

Drie miljard dollar aan dagelijkse transacties is veel. Ter vergelijking: Coinbase heeft een dagvolume van circa 3,5 miljard en Binance doet dagelijks zo’n 23,5 miljard dollar – afhankelijk van de dag. En dat terwijl deze periode als bear market gezien wordt. De waarde neemt af en de volumes krimpen.

De in Nederland gevestigde bitcoinbeurs Bitvavo heeft een week nodig om een handelsvolume van 2 miljard euro te registreren. Dat is een flinke maat kleiner dan de grote crypto-multinationals, maar nog steeds een indrukwekkende som wanneer we beseffen dat Ahold-Delhaize elke week wereldwijd een vergelijkbaar bedrag aan levensmiddelen verkoopt.

Halve Waarheden

Dat soort getallen verdienen aandacht, omdat de verkoop van bitcoins en andere crypto-currencies grotendeels gebaseerd is op een aanhoudende stroom aan fabeltjesnieuws. Halve waarheden zijn in de crypto-handel helaas gemeengoed. Tot vrijdag 11/11 werd FTX door veel Nederlandse reviewers bijvoorbeeld als ‘betrouwbaar’ aangemerkt op basis van volstrekt willekeurige gronden.

Deze reviewers verzuimen bovendien te melden dat ze geld verdienen met reviews, omdat ze met hun aanbevelingen nieuwe klanten werven en commissie ontvangen over de transacties van deze beleggers. Op de volgende websites trof ik verholen affiliatelinks naar FTX aan: Beste Bank, Bitcoin Exchange Nederland, Coinmarketcap, Crypto-Insider, Cryptoplatforms, Cryptotips, Cryptowallet, Invezz, NFT.nl, Succes voor het Oprapen, Your Crypto Library et cetera. Het is een web van verwarring en misleiding.

Reden om zulke lijstjes te maken, is dat al deze publishers in strijd met de wet en de reclamecode handelen. Reclame dient als zodanig herkenbaar te zijn > zie ook Influencerregels van de DDMA. Wanneer een ‘verspreider’ beloond wordt voor het aanbrengen van nieuwe klanten (door middel van affiliate oftewel referral links) en er sprake is van een ‘relevante relatie’ oftewel een afspraak tot beloning, dan dient de publisher dat duidelijk te melden. Dat doen ze geen van allen, een enkele uitzondering daargelaten. Zo zijn de verspreiders mede verantwoordelijk voor de verliezen die nu geleden worden door mensen die op deze links geklikt hebben.

Klacht tegen Sluikreclame

Op dit moment heeft de Reclame Code Commissie een klacht in behandeling tegen Coinmerce, een Nederlands handelsplatform in crypto-currencies. Coinmerce (affiliatelink) wordt aangesproken op zijn affiliate en referral marketing, op de sluikreclame die uiteenlopende publishers voor het platform maken. De klacht had zich ook tegen Bitvavo (affiliatelink), Bitcoinmeester of BTC Direct kunnen richten, want alle Nederlandse en internationale handelsplatforms maken dezelfde fout. Ze bevorderen met een heel ecosysteem van reviewers die aan sluikreclame doen de verkoop van bitcoins en andere crypto-currencies.

DNB RegistratiesHet is nog een graadje erger wanneer we beseffen dat Bitvavo, Coinmerce en andere de markt bedoeld of onbedoeld misleiden door te beweren dat hun diensten gereguleerd zijn. Coinmerce heeft op de voorpagina staan Geregistreerd bij De Nederlandsche Bank (als je daarop klikt krijg je een nadere toelichting) en ook Bitvavo gebruikt deze omschrijving als aanbeveling. Door affiliates wordt deze zinsnede vervolgens op diverse manieren vertaald, niet zelden als ’toezicht’ zoals alle financiële instellingen die kennen.

Dat is wederom een halve waarheid die via verspreiders uitgroeit tot een misleidende omissie. Andere financiële instellingen vallen namelijk onder de Wet Financieel Toezicht (Wft) terwijl op deze crypto-traders alleen de Wet tegen Witwassen en Financiering Terrorisme vallen (Wwft) van toepassing is. De registratie bij DNB betreft niet meer dan preventie van verdachte geldstromen. Van serieus financieel toezicht is geen sprake. Voor DNB zijn cryptocoins te vergelijken met sigarenbandjes en suikerzakjes. Verzamelgoed voor liefhebbers. Maar er gaan wel miljarden om in die markt en daar willen veel mensen van meesnoepen. Dus doen veel affiliates aan misleiding, zonder dat iemand ze terug fluit.

Meer dan 1 miljoen klanten?

Die fabeltjescultuur ontstaat doordat de verkoopdrift overheerst. Er is competitie onderling en iedereen wil koning van een berg zijn. Bij Bitvavo groeide het aantal nieuwe aanmeldingen zo snel dat iemand begin 2022 riep: we zijn het miljoen voorbij. Dat werd zelfs het onderwerp in een spotje op TV. Bitvavo is je rots in de branding van bitcoins, met nu al meer dan een miljoen klanten in Nederland. Dat bleek bij serieuze beschouwing niet vol te houden. Bitvavo heeft 1 miljoen unieke mailadressen in zijn bestand, niet 1 miljoen klanten die cryptocoins kopen en verkopen.

De Reclame Code Commissie kwam tot het volgende oordeel: Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is sprake van misleidende reclame en daardoor van oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC.

Commerciële Backlinks

Klik op deze link, open een account bij Bitvavo en ik krijg 15% commissie op alle handelskosten die jij betaalt. Mag ook deze link zijn die je naar Coinmerce leidt.

 

Bijtborstel?

Op Youtube komt een filmpje voorbij waarin reclame wordt gemaakt voor een futuristische tandenborstel. De SensePro, noem het een bite brush oftewel een bijtborstel. De commentaarstem vertelt dat dit een revolutionaire nieuwe methode voor mond-hygiëne is, een uitvinding van de Nederlandse tandarts Heerema. De derde generatie inmiddels. Allemaal klinkklare onzin, nonsens die we wel vaker horen bij dropship-producten. Plat bedrog!

SensePro maakt claims als: And the best part is that using the SensePro is like receiving a full cleaning from your dentist but in only just 30 seconds! Een tandheelkundige in Groningen onderzocht de poetskwaliteit en was niet onder de indruk. Allemaal nep. De video op de website van SensePro is een Youtube-video over de bijtborstels van SonicBrush, geleend van van Media Inc uit Portugal.

Op de bestelpagina’s is geen afzender te zien. Geen naam (hoewel de Algemene Voorwaarden als afzender EKOMM Society Ltd noemt, een bedrijf in Hongkong), geen KVK-nummer, geen adres. Wel een prijs. De aanbieder brengt € 79- in rekening voor één exemplaar. Dat is duur. Bij Alibaba betaal je een slordige 15 dollar voor dezelfde bijtborstel. Want al die u-vormige apparaten worden gemaakt door een bedrijf dat tandenblekers verkocht.

Made in China

Op Bol.com zijn vergelijkbare bijtborstels te koop voor prijzen vanaf € 34,95 bij leveranciers uit Purmerend, Oostzaan en Zwolle. Bij Amazon treffen we Chinese verkopers aan.

Arveso in Zwolle is een naam van Handelsonderneming J van Hoorn, ook actief met robotstofzuigers onder de naam Home Assist. De Lifestyle Store wordt gerund door Mike Cramer uit Oostzaan, een bodybuilder en personal coach die helemaal voor healthy choices is. Droomlach is een naam van Ecom Profits uit Purmerend. Ecom heeft ook een site over FutureBrush gemaakt, vol onwaarheden. Het bedrijf zou zelfs in Canada gevestigd zijn. Op Facebook meldt zich één klant die betaald heeft maar niets ontving: “Possible scam site!”

Deze firma heeft vele (voormalige) handelsnamen: Sieraadmaat, Improvement Media, QP Commerce en Road 2 Freedom van een Quinten Poon die zogenaamde trainings programs aanbiedt voor mensen die financieel onafhankelijk willen worden door online handel. Klinkt meer als twaalf ambachten, dertien ongelukken.

Droom gerust door QP!

NASCHRIFT: Het is wel kenmerkend voor deze generatie dropshippers. Veel schone schijn en klatergoud, maar eigenlijk vooral een puberale jacht op snel geld en roem in de peer group. Onderweg maken ze slachtoffers in de vorm van klanten die hun Chinese ramsh nooit ontvangen en sukkels die online trainingen kopen. Dik kans dat ze nu druk bezig zijn met bitcoins en non-fungibles.

 

 

Bellen is goedkoop, data zijn duur…

Voor mensen die meerdere telefoons gebruiken of een goedkoop alternatief zoeken voor schoolgaande kids of gepensioneerde ouders zijn sim-only abonnementen een betaalbare optie. Bij Simpel zijn sim-only abonnementen al beschikbaar vanaf een paar euro per maand. Zo is er een basisabonnement te vinden van €3,50 met een €1,50 eindeloos gratis bellen extensie, opgeteld goed voor vijf euro per maand. Een prima optie wanneer je vooral via wifi thuis, op school of kantoor het internet opzoekt, niet via het telefoonnet.

Bestel via deze link en krijg €10- korting!

Koopje.com

Op Youtube komt een advertentie voorbij voor de luchtpomp EVO PRO X. Oplaadbaar via USB, niet onhandig voor fietsers en voetballers. Tijdelijk te koop met 50% korting voor € 59,97 bij Koopje.com.

Wie is Koopje.com? Bij de algemene voorwaarden een lang verhaal met uiteindelijk een adres op het E-Commercepark C-12 in Willemstad, Curacao. Er staat een KvK-nummer bij (135406) maar Nederlandse nummers hebben acht getallen. Het telefoonnummer 05574100000 zou naar Apeldoorn kunnen verwijzen. De landscode van Curacao is namelijk +5999. De gebruiker van dat nummer in Apeldoorn weet echter van niets.

Uit de toelichting op het verzend- en retourbeleid is af te leiden dat het om een dropshipscam gaat: U bent verantwoordelijk voor het betalen van uw eigen verzendkosten voor het retourneren van uw artikel. Verzendkosten worden niet gerestitueerd. Als u uw geld terugkrijgt, wordt er €10 aan herbevoorrading kosten ingehouden voor het verwerken en inspecteren van de artikelen die je naar ons hebt teruggestuurd. Dat rijmt niet met de beloofde 100% tevredenheidsgarantie, want dat betekent: niet goed, geld terug. Kijk vooral ook op Trustpilot waar deze verkoper 40% zeer negatieve reacties scoort, terwijl de positieve reacties een geur van nep verspreiden. Bij Ervaringen zit Koopje.com op 98% negatieve reacties.

Even zoeken op Alibaba levert de Xiaomi Mijia inflator op, exact dezelfde pomp voor € 25,63. Maar dan moet-ie helemaal uit China komen. Je kan deze pomp ook in Nederland bestellen bij Amazon en dan kost-ie € 45-. Krijg je er een heel nette Nederlandse garantie bij! Misschien heb je wel een verloopnippel nodig, want de aansluiting is afgestemd op Franse ventielen. Met de pomp zelf is niks mis, met Koopje.com wel. Want die plakken er ook nog eens een nep-trademark aan vast.

Grossier voor callcenter-cowboys

Het consumentenprogramma Radar van AvroTros heeft aan een panel van circa 14.000 consumenten gevraagd of ze nog steeds gebeld worden met energie-aanbiedingen, en dan blijkt dat 61% inderdaad last heeft van ongevraagde aanbiedingen. De bellende bedrijven beroepen zich op de uitzonderingen in de nieuwe BelMeNietWet: een reeds bestaande relatie of de consument die akkoord gaat met benadering. Dat laatste wordt ruim opgevat, want er bestaan talloze loksites waar de consument permissie geeft om geïnformeerd te worden zonder dat duidelijk is dat het een generaal pardon voor energieverkopers betreft.

Wat Radar elke keer over het hoofd ziet, is dat er grote bemiddelaars zijn die een draaideur naar de energieleveranciers bieden. Dat zijn eigenlijk affiliateplatforms die telemarketingbureaus honderden euro’s betalen voor nieuwe klanten. Er bellen dus diverse callcenter-cowboys die stuk voor stuk verkopen voor deze platforms. Vorige keer was het Global Marketing Bridge die deze rol speelde, nu zou dat Ventas Energie van Jack Tromp en Lars van den Akker kunnen zijn, een platform waar tenminste twintig energieleveranciers gebruik van maken om hun diensten te verkopen aan callcenter-cowboys.

Vorige keer meende Radar dat rapper Boef betrokken was bij GMB, maar die was slechts ambassadeur voor het bedrijf van Ouail Naamar met wie hij samen het call-center United Sales Force opgezet had. De laatste zou dan weer als verkoopfront voor GMB gaan dienen, waarschijnlijk. Boef werd in deze zaak vertegenwoordigd door de advocaten Khalid Kasem en Royce de Vries van De Vries & Kasem.

Andere draaideuren zijn Contractportaal van de Isatis Group in Nijmegen met vergelijkingssite Minder.nl en NutSelect, onderdeel van Connecthing in Breda. Connecthing levert ook het verkoop-dashboard, SalesView Pro.

Bespaarteam?

Bijna vijfhonderd meldingen bij WieHeeftGebeld: niet bepaald iets om trots op te zijn. Vrijwel alle klagers zijn verontwaardigd over een telefoontje dat ze krijgen van het telemarketingbedrijf Orsiad uit Doetinchem. Dat betreft overwegend ongevraagde telefoontjes, in strijd met de nieuwe Telecommunicatiewet. De ACM houdt toezicht en de consument kan klagen bij Consuwijzer. Maar Orsiad belt koud door.

Orsiad gebruikt verschillende namen en websites:

Het bedrijf is geregistreerd in Arnhem met Sibel Gök als bestuurder. Mevrouw Gök zien we ook terug bij Siador, een Arnhems reclamebureau dat eind 2018 is opgericht door een Adem Orbay. Het tweetal kende elkaar al van Baroeth Multidiensten, een uitzendbureau dat zijn wortels in Maassluis heeft. Baroeth ging in 2017 failliet. Adem Orbay is een Arnhems ondernemer die op het forum van Tros Opgelicht geassocieerd wordt met talloze dubieuze zaken zoals het verzenden van spookfacturen voor MKB Registratie Services namens een Gids voor het MKB.

CallTeam & CallSure

CallSure billboardOrsiad bevat dezelfde lettergrepen als Siador. Sibel + Adam Orbay. Of het bureau zelf belt naar Nederlandse huishoudens, valt te betwijfelen. Orsiad vertegenwoordigt in Nederland namelijk het Turkse bedrijf CallTeam Cagri Merkezi uit Kayseri met vijftien vestigingen en 150 medewerkers.

CallTeam noemt zichzelf ook CallSure, de grootste en vertrouwlijkste callcenter in Turkije. Het bedrijf beweert dat een miljoen huishoudens toestemming hebben gegeven (opt-in) om gebeld te worden, vandaar dat menig telefoongesprek begint met de suggestie dat er al eerder contact is geweest.

Het bedrijf presenteert zichzelf als familiebedrijf, geleid door Osman Hakki Orbay met hulp van Mecit Orbay en Yigit Orbay. Dezelfde Osman Orbay stond eerder aan het hoofd van de Orbay Groep in Arnhem, die in 2016 door de KvK ontbonden is. Osman Orbay was bovendien samen met Halil Ibrahim Orbay betrokken bij het Nederlandse Bedrijven Data Register in Arnhem, een andere afzender van spookfacturen. Ook deze NBDR is door de KvK ontbonden. Zowel Osman als Halil en Adem Orbay waren bestuurder bij de eerder genoemde Gids voor het MKB BV, ook door de KvK opgeheven.

Het lijkt erop dat de Orbay’s hun kwalijke praktijken nu vanuit Turkije richten op de Nederlandse markt, waar de vergoedingen van de energiebedrijven voor het aanbrengen van een nieuwe klant zo hoog zijn, dat enige misleiding onweerstaanbaar is.

 

Dropshipper Verstopschipper

Dropshipping krijgt een slechte naam door get-rich-quick pubers die rotzooi uit China verkopen met misleidende advertenties en webshops. Toch is er met dropshipping niks mis, als de verkoper gewoon eerlijk is en consumentenrechten respecteert. De flopschippers die dat bewust negeren, kunnen aangemeld worden bij Consuwijzer van de Autoriteit Consument & Markt en zelfs strafrechtelijk vervolgd worden. Dat weten ze. Daarom verstoppen veel van deze foute dropshippers zich.

De redactie van het televisieprogramma Radar heeft onderzoek gedaan naar ervaringen van online kopers met dropshippers. Het betrof een slordige 15.000 deelnemers aan het panel van Radar, dus meer dan gemiddeld kritische kopers. Maar het onderzoek geeft desondanks wel duidelijke signalen.

  • 61% denkt weleens bij een dropshipper besteld te hebben
  • 36% weet dat zeker
  • 52% heeft weleens lang gewacht op een levering
  • 33% ontving slechte kwaliteit
  • 24% had te maken met ontbrekende klantenservice
  • 12% ontving de bestelling nooit
  • 80% daarvan krijgt zijn geld niet terug

Klanten belanden bij een dropshipper omdat ze een banner tegenkomen met een aanbieding, uitgezet via Google Banner Network of op Facebook, Wordfeud of Candy Crush. Zo’n 28% kocht iets bij dropshippers via platforms zoals Amazon en Bol.com.

[illustratie Winfred Rembert]

Trendsy: Dropshipscam?

We zien online veel klachten over slecht werkende producten en falende klantenservice van Trendsy, een webshop die onder andere op Facebook adverteert. De onderneming noemt zichzelf Trendsy Amsterdam, maar het is een handelsnaam van Lars van der Wijst eCommerce uit Uden.

Deze eenmanszaak is een dropshipper die producten selecteer bij Alibaba, ze verkoopt alsof het van een gangbare webwinkel is en dan zijn klanten met de sores laat zitten, want die moeten hun producten terug sturen naar China en hopen dat ze geld terug krijgen. Zoals de Fohnbrush Pro, van €54,95 voor €34,95. Dit product wordt getoond met een trademark-teken terwijl er geen registratie bekend is. Dezelfde borstel is echter bij AliExpress te bestellen voor €18,75. De antimors baby-kom die Lars aanbiedt van €40- voor €24,95 is bij AliExpress te koop voor een prijs tussen €0,53 en €1,05. Dat is wat wel bedoeld wordt met het begrip woekerwinst.

Op Bol.com verkoopt Van der Wijst onder de naam VANWISE een elektrische haarborstel die als baardborstel wordt aangeprezen. Een klant moppert: “Product is niet geschikt voor baarden. Enkel voor lang haar.” De naam van zijn webshop Trendsy wordt herkend door de database van Politie.nl, dus deze onderneming staat gesignaleerd als dubieus.

Lars was eind 2019 één van de sprekers op het Social Media Ondernemer Congres (SMOC2020), opgezet door dé social media club van België en Nederland, Social Media Ondernemer uit Uden. Hey, Uden again!

[naschrift] Anno 2022 lijkt Trendsy opgeheven. Ik hoop dat teleurgestelde klanten hun geld terug hebben gekregen.

 

Weldoor Oneerlijk?

Op Pinterest kom ik kunststof tuinflamingo’s tegen die draaien en buigen met de wind. Leuk? Of nog meer ramsh in de natuur? Doe me nog een paar van die tuinkabouters.

Aanbieder is webshop Weldoor. Ik krijg meteen dropship-vibes. Plastic ramsj uit het Verre Oosten. Dat wordt bevestigd door de volgende tekst op de Over Ons pagina. Die citeren we maar even in zijn geheel, want de woordkeuze spreekt voor zichzelf.

Ook proberen wij de wereld een stukje beter te maken door onze producten rechtstreeks vanuit de leverancier te sturen. Hierdoor wordt het milieu minder belast omdat het product rechtstreeks naar de klant wordt gestuurd. Wij kunnen besparen op opslag- en verpakkingskosten, en de wereld wordt er ook een stukje beter van. Daarnaast kan jij mede hierdoor profiteren van een eerlijke prijs.

Bij die ‘eerlijke prijs’ zijn ook kanttekeningen te plaatsen. De tuinflamingo wordt aangeboden voor €34,99, maar bij AliExpress kost een vergelijkbaar product €5,32 en bij Wish brengen ze €6- in rekening. Walmart vraagt twintig dollar. Ik weet: Blokker en HEMA halen ook goedkope spullen uit China. Maar die noemen zichzelf geen wereldverbeteraars.

De ondernemer achter Weldoor verstopt zich niet. Er is een KvK-nummer en dus ook een adres te vinden. Weldoor heeft bovendien een retour- en terugbetaal-beleid. Er zijn geen klachten te vinden online, maar wel een hele pagina vol onwaarachtige reviews bij Loox. Vel zelf een oordeel!

Volksverlakkrant

Vandaag had ik bijna mijn abonnement op de Volkskrant opgezegd. Goeie krant, daar is niks mis mee. Maar dit dagblad wordt langzaam opgeslokt door het Vlaamse monster DPG. Die hebben de afgelopen maand wat veranderingen doorgevoerd in de digitale distributie en waarschijnlijk ook de abonnee-administratie. Met als gevolg dat ik ineens geen toegang meer had tot de online krant.

Automatisch inloggen lukte niet meer. Op mijn persoonlijke account-pagina zag ik dat ik nog ingeschreven was op de zaterdagkrant. Dat leek me in 2018 een ideale combinatie, voor de scherpe prijs van veertien euro per maand. Drie jaar lang. Dat de Volkskrant binnen drie maanden zijn incasso al verhoogde had ik niet eens gemerkt. Daar kwam elk jaar stilletjes meer bij. De twintig euro was bijna binnen bereik. En nu werd de draaideur naar de digitale versie plotsklaps gesloten. Op mijn accountpagina werd vermeld dat ik me slechts opnieuw hoefde aan te melden met mijn abonneenummer. Dat deed ik. Tevergeefs.

Dan maar gebeld. Het probleem was bekend bij de abonneeservice. Iemand had de achterdeur open laten staan waardoor abonnees op de zaterdagkrant jaren toegang hadden gehad tot de digitale krant, beweerde de customer service agent met overtuiging. Ze vroeg naar mijn abonneenummer en inderdaad, vijf minuten later was ook de melding dat ik me opnieuw kon aanmelden verdwenen van mijn accountpagina. Achterdeur gesloten.

Na een vergeefse speurtocht naar een bevestiging van het overeengekomen abonnement in mijn mailbox, besloot ik boos dat abonnement per direct op te zeggen. Even later kreeg ik de tweede customer service agent aan de lijn. Die bood lang weerstand. Maar uiteindelijk gaf hij toe: ik mocht opzeggen! Terwijl ik hem duidelijk probeerde te maken dat het echt niet zijn schuld was, deed hij me door een gordijn van tranen zijn laatste aanbieding. Verlenging van het abonnement op de zaterdagkrant plus digitaal toegang voor minder dan het bedrag dat ik nu betaalde. Ik ging door de knieën. Voor 38 cent korting

Vlaamse wraak is zoet.

 

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /www/wp-includes/functions.php:5279) in /www/wp-content/plugins/wp-fastest-cache/inc/cache.php on line 384 Lokboek Archieven » Zakenkrant UA-118352680-1

Lokboek

Fabeltjesbeurs FTX failliet

Vrijdag 11/11 heeft bitcoinbeurs FTX zichzelf bankroet verklaard. Een week geleden registreerde het bedrijf nog een dagelijks handelsvolume ter waarde van een slordige drie miljard dollar. Dat is elke dag 3.000.000.000 dollars. Op de balans zou volgens NYT een bedrag tussen de tien en vijftig miljard dollar staan. Vraag is of daar nog iets van over is gebleven voor de schuldeisers.

Drie miljard dollar aan dagelijkse transacties is veel. Ter vergelijking: Coinbase heeft een dagvolume van circa 3,5 miljard en Binance doet dagelijks zo’n 23,5 miljard dollar – afhankelijk van de dag. En dat terwijl deze periode als bear market gezien wordt. De waarde neemt af en de volumes krimpen.

De in Nederland gevestigde bitcoinbeurs Bitvavo heeft een week nodig om een handelsvolume van 2 miljard euro te registreren. Dat is een flinke maat kleiner dan de grote crypto-multinationals, maar nog steeds een indrukwekkende som wanneer we beseffen dat Ahold-Delhaize elke week wereldwijd een vergelijkbaar bedrag aan levensmiddelen verkoopt.

Halve Waarheden

Dat soort getallen verdienen aandacht, omdat de verkoop van bitcoins en andere crypto-currencies grotendeels gebaseerd is op een aanhoudende stroom aan fabeltjesnieuws. Halve waarheden zijn in de crypto-handel helaas gemeengoed. Tot vrijdag 11/11 werd FTX door veel Nederlandse reviewers bijvoorbeeld als ‘betrouwbaar’ aangemerkt op basis van volstrekt willekeurige gronden.

Deze reviewers verzuimen bovendien te melden dat ze geld verdienen met reviews, omdat ze met hun aanbevelingen nieuwe klanten werven en commissie ontvangen over de transacties van deze beleggers. Op de volgende websites trof ik verholen affiliatelinks naar FTX aan: Beste Bank, Bitcoin Exchange Nederland, Coinmarketcap, Crypto-Insider, Cryptoplatforms, Cryptotips, Cryptowallet, Invezz, NFT.nl, Succes voor het Oprapen, Your Crypto Library et cetera. Het is een web van verwarring en misleiding.

Reden om zulke lijstjes te maken, is dat al deze publishers in strijd met de wet en de reclamecode handelen. Reclame dient als zodanig herkenbaar te zijn > zie ook Influencerregels van de DDMA. Wanneer een ‘verspreider’ beloond wordt voor het aanbrengen van nieuwe klanten (door middel van affiliate oftewel referral links) en er sprake is van een ‘relevante relatie’ oftewel een afspraak tot beloning, dan dient de publisher dat duidelijk te melden. Dat doen ze geen van allen, een enkele uitzondering daargelaten. Zo zijn de verspreiders mede verantwoordelijk voor de verliezen die nu geleden worden door mensen die op deze links geklikt hebben.

Klacht tegen Sluikreclame

Op dit moment heeft de Reclame Code Commissie een klacht in behandeling tegen Coinmerce, een Nederlands handelsplatform in crypto-currencies. Coinmerce (affiliatelink) wordt aangesproken op zijn affiliate en referral marketing, op de sluikreclame die uiteenlopende publishers voor het platform maken. De klacht had zich ook tegen Bitvavo (affiliatelink), Bitcoinmeester of BTC Direct kunnen richten, want alle Nederlandse en internationale handelsplatforms maken dezelfde fout. Ze bevorderen met een heel ecosysteem van reviewers die aan sluikreclame doen de verkoop van bitcoins en andere crypto-currencies.

DNB RegistratiesHet is nog een graadje erger wanneer we beseffen dat Bitvavo, Coinmerce en andere de markt bedoeld of onbedoeld misleiden door te beweren dat hun diensten gereguleerd zijn. Coinmerce heeft op de voorpagina staan Geregistreerd bij De Nederlandsche Bank (als je daarop klikt krijg je een nadere toelichting) en ook Bitvavo gebruikt deze omschrijving als aanbeveling. Door affiliates wordt deze zinsnede vervolgens op diverse manieren vertaald, niet zelden als ’toezicht’ zoals alle financiële instellingen die kennen.

Dat is wederom een halve waarheid die via verspreiders uitgroeit tot een misleidende omissie. Andere financiële instellingen vallen namelijk onder de Wet Financieel Toezicht (Wft) terwijl op deze crypto-traders alleen de Wet tegen Witwassen en Financiering Terrorisme vallen (Wwft) van toepassing is. De registratie bij DNB betreft niet meer dan preventie van verdachte geldstromen. Van serieus financieel toezicht is geen sprake. Voor DNB zijn cryptocoins te vergelijken met sigarenbandjes en suikerzakjes. Verzamelgoed voor liefhebbers. Maar er gaan wel miljarden om in die markt en daar willen veel mensen van meesnoepen. Dus doen veel affiliates aan misleiding, zonder dat iemand ze terug fluit.

Meer dan 1 miljoen klanten?

Die fabeltjescultuur ontstaat doordat de verkoopdrift overheerst. Er is competitie onderling en iedereen wil koning van een berg zijn. Bij Bitvavo groeide het aantal nieuwe aanmeldingen zo snel dat iemand begin 2022 riep: we zijn het miljoen voorbij. Dat werd zelfs het onderwerp in een spotje op TV. Bitvavo is je rots in de branding van bitcoins, met nu al meer dan een miljoen klanten in Nederland. Dat bleek bij serieuze beschouwing niet vol te houden. Bitvavo heeft 1 miljoen unieke mailadressen in zijn bestand, niet 1 miljoen klanten die cryptocoins kopen en verkopen.

De Reclame Code Commissie kwam tot het volgende oordeel: Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is sprake van misleidende reclame en daardoor van oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC.

Commerciële Backlinks

Klik op deze link, open een account bij Bitvavo en ik krijg 15% commissie op alle handelskosten die jij betaalt. Mag ook deze link zijn die je naar Coinmerce leidt.

 

Bijtborstel?

Op Youtube komt een filmpje voorbij waarin reclame wordt gemaakt voor een futuristische tandenborstel. De SensePro, noem het een bite brush oftewel een bijtborstel. De commentaarstem vertelt dat dit een revolutionaire nieuwe methode voor mond-hygiëne is, een uitvinding van de Nederlandse tandarts Heerema. De derde generatie inmiddels. Allemaal klinkklare onzin, nonsens die we wel vaker horen bij dropship-producten. Plat bedrog!

SensePro maakt claims als: And the best part is that using the SensePro is like receiving a full cleaning from your dentist but in only just 30 seconds! Een tandheelkundige in Groningen onderzocht de poetskwaliteit en was niet onder de indruk. Allemaal nep. De video op de website van SensePro is een Youtube-video over de bijtborstels van SonicBrush, geleend van van Media Inc uit Portugal.

Op de bestelpagina’s is geen afzender te zien. Geen naam (hoewel de Algemene Voorwaarden als afzender EKOMM Society Ltd noemt, een bedrijf in Hongkong), geen KVK-nummer, geen adres. Wel een prijs. De aanbieder brengt € 79- in rekening voor één exemplaar. Dat is duur. Bij Alibaba betaal je een slordige 15 dollar voor dezelfde bijtborstel. Want al die u-vormige apparaten worden gemaakt door een bedrijf dat tandenblekers verkocht.

Made in China

Op Bol.com zijn vergelijkbare bijtborstels te koop voor prijzen vanaf € 34,95 bij leveranciers uit Purmerend, Oostzaan en Zwolle. Bij Amazon treffen we Chinese verkopers aan.

Arveso in Zwolle is een naam van Handelsonderneming J van Hoorn, ook actief met robotstofzuigers onder de naam Home Assist. De Lifestyle Store wordt gerund door Mike Cramer uit Oostzaan, een bodybuilder en personal coach die helemaal voor healthy choices is. Droomlach is een naam van Ecom Profits uit Purmerend. Ecom heeft ook een site over FutureBrush gemaakt, vol onwaarheden. Het bedrijf zou zelfs in Canada gevestigd zijn. Op Facebook meldt zich één klant die betaald heeft maar niets ontving: “Possible scam site!”

Deze firma heeft vele (voormalige) handelsnamen: Sieraadmaat, Improvement Media, QP Commerce en Road 2 Freedom van een Quinten Poon die zogenaamde trainings programs aanbiedt voor mensen die financieel onafhankelijk willen worden door online handel. Klinkt meer als twaalf ambachten, dertien ongelukken.

Droom gerust door QP!

NASCHRIFT: Het is wel kenmerkend voor deze generatie dropshippers. Veel schone schijn en klatergoud, maar eigenlijk vooral een puberale jacht op snel geld en roem in de peer group. Onderweg maken ze slachtoffers in de vorm van klanten die hun Chinese ramsh nooit ontvangen en sukkels die online trainingen kopen. Dik kans dat ze nu druk bezig zijn met bitcoins en non-fungibles.

 

 

Bellen is goedkoop, data zijn duur…

Voor mensen die meerdere telefoons gebruiken of een goedkoop alternatief zoeken voor schoolgaande kids of gepensioneerde ouders zijn sim-only abonnementen een betaalbare optie. Bij Simpel zijn sim-only abonnementen al beschikbaar vanaf een paar euro per maand. Zo is er een basisabonnement te vinden van €3,50 met een €1,50 eindeloos gratis bellen extensie, opgeteld goed voor vijf euro per maand. Een prima optie wanneer je vooral via wifi thuis, op school of kantoor het internet opzoekt, niet via het telefoonnet.

Bestel via deze link en krijg €10- korting!

Koopje.com

Op Youtube komt een advertentie voorbij voor de luchtpomp EVO PRO X. Oplaadbaar via USB, niet onhandig voor fietsers en voetballers. Tijdelijk te koop met 50% korting voor € 59,97 bij Koopje.com.

Wie is Koopje.com? Bij de algemene voorwaarden een lang verhaal met uiteindelijk een adres op het E-Commercepark C-12 in Willemstad, Curacao. Er staat een KvK-nummer bij (135406) maar Nederlandse nummers hebben acht getallen. Het telefoonnummer 05574100000 zou naar Apeldoorn kunnen verwijzen. De landscode van Curacao is namelijk +5999. De gebruiker van dat nummer in Apeldoorn weet echter van niets.

Uit de toelichting op het verzend- en retourbeleid is af te leiden dat het om een dropshipscam gaat: U bent verantwoordelijk voor het betalen van uw eigen verzendkosten voor het retourneren van uw artikel. Verzendkosten worden niet gerestitueerd. Als u uw geld terugkrijgt, wordt er €10 aan herbevoorrading kosten ingehouden voor het verwerken en inspecteren van de artikelen die je naar ons hebt teruggestuurd. Dat rijmt niet met de beloofde 100% tevredenheidsgarantie, want dat betekent: niet goed, geld terug. Kijk vooral ook op Trustpilot waar deze verkoper 40% zeer negatieve reacties scoort, terwijl de positieve reacties een geur van nep verspreiden. Bij Ervaringen zit Koopje.com op 98% negatieve reacties.

Even zoeken op Alibaba levert de Xiaomi Mijia inflator op, exact dezelfde pomp voor € 25,63. Maar dan moet-ie helemaal uit China komen. Je kan deze pomp ook in Nederland bestellen bij Amazon en dan kost-ie € 45-. Krijg je er een heel nette Nederlandse garantie bij! Misschien heb je wel een verloopnippel nodig, want de aansluiting is afgestemd op Franse ventielen. Met de pomp zelf is niks mis, met Koopje.com wel. Want die plakken er ook nog eens een nep-trademark aan vast.

Grossier voor callcenter-cowboys

Het consumentenprogramma Radar van AvroTros heeft aan een panel van circa 14.000 consumenten gevraagd of ze nog steeds gebeld worden met energie-aanbiedingen, en dan blijkt dat 61% inderdaad last heeft van ongevraagde aanbiedingen. De bellende bedrijven beroepen zich op de uitzonderingen in de nieuwe BelMeNietWet: een reeds bestaande relatie of de consument die akkoord gaat met benadering. Dat laatste wordt ruim opgevat, want er bestaan talloze loksites waar de consument permissie geeft om geïnformeerd te worden zonder dat duidelijk is dat het een generaal pardon voor energieverkopers betreft.

Wat Radar elke keer over het hoofd ziet, is dat er grote bemiddelaars zijn die een draaideur naar de energieleveranciers bieden. Dat zijn eigenlijk affiliateplatforms die telemarketingbureaus honderden euro’s betalen voor nieuwe klanten. Er bellen dus diverse callcenter-cowboys die stuk voor stuk verkopen voor deze platforms. Vorige keer was het Global Marketing Bridge die deze rol speelde, nu zou dat Ventas Energie van Jack Tromp en Lars van den Akker kunnen zijn, een platform waar tenminste twintig energieleveranciers gebruik van maken om hun diensten te verkopen aan callcenter-cowboys.

Vorige keer meende Radar dat rapper Boef betrokken was bij GMB, maar die was slechts ambassadeur voor het bedrijf van Ouail Naamar met wie hij samen het call-center United Sales Force opgezet had. De laatste zou dan weer als verkoopfront voor GMB gaan dienen, waarschijnlijk. Boef werd in deze zaak vertegenwoordigd door de advocaten Khalid Kasem en Royce de Vries van De Vries & Kasem.

Andere draaideuren zijn Contractportaal van de Isatis Group in Nijmegen met vergelijkingssite Minder.nl en NutSelect, onderdeel van Connecthing in Breda. Connecthing levert ook het verkoop-dashboard, SalesView Pro.

Bespaarteam?

Bijna vijfhonderd meldingen bij WieHeeftGebeld: niet bepaald iets om trots op te zijn. Vrijwel alle klagers zijn verontwaardigd over een telefoontje dat ze krijgen van het telemarketingbedrijf Orsiad uit Doetinchem. Dat betreft overwegend ongevraagde telefoontjes, in strijd met de nieuwe Telecommunicatiewet. De ACM houdt toezicht en de consument kan klagen bij Consuwijzer. Maar Orsiad belt koud door.

Orsiad gebruikt verschillende namen en websites:

Het bedrijf is geregistreerd in Arnhem met Sibel Gök als bestuurder. Mevrouw Gök zien we ook terug bij Siador, een Arnhems reclamebureau dat eind 2018 is opgericht door een Adem Orbay. Het tweetal kende elkaar al van Baroeth Multidiensten, een uitzendbureau dat zijn wortels in Maassluis heeft. Baroeth ging in 2017 failliet. Adem Orbay is een Arnhems ondernemer die op het forum van Tros Opgelicht geassocieerd wordt met talloze dubieuze zaken zoals het verzenden van spookfacturen voor MKB Registratie Services namens een Gids voor het MKB.

CallTeam & CallSure

CallSure billboardOrsiad bevat dezelfde lettergrepen als Siador. Sibel + Adam Orbay. Of het bureau zelf belt naar Nederlandse huishoudens, valt te betwijfelen. Orsiad vertegenwoordigt in Nederland namelijk het Turkse bedrijf CallTeam Cagri Merkezi uit Kayseri met vijftien vestigingen en 150 medewerkers.

CallTeam noemt zichzelf ook CallSure, de grootste en vertrouwlijkste callcenter in Turkije. Het bedrijf beweert dat een miljoen huishoudens toestemming hebben gegeven (opt-in) om gebeld te worden, vandaar dat menig telefoongesprek begint met de suggestie dat er al eerder contact is geweest.

Het bedrijf presenteert zichzelf als familiebedrijf, geleid door Osman Hakki Orbay met hulp van Mecit Orbay en Yigit Orbay. Dezelfde Osman Orbay stond eerder aan het hoofd van de Orbay Groep in Arnhem, die in 2016 door de KvK ontbonden is. Osman Orbay was bovendien samen met Halil Ibrahim Orbay betrokken bij het Nederlandse Bedrijven Data Register in Arnhem, een andere afzender van spookfacturen. Ook deze NBDR is door de KvK ontbonden. Zowel Osman als Halil en Adem Orbay waren bestuurder bij de eerder genoemde Gids voor het MKB BV, ook door de KvK opgeheven.

Het lijkt erop dat de Orbay’s hun kwalijke praktijken nu vanuit Turkije richten op de Nederlandse markt, waar de vergoedingen van de energiebedrijven voor het aanbrengen van een nieuwe klant zo hoog zijn, dat enige misleiding onweerstaanbaar is.

 

Dropshipper Verstopschipper

Dropshipping krijgt een slechte naam door get-rich-quick pubers die rotzooi uit China verkopen met misleidende advertenties en webshops. Toch is er met dropshipping niks mis, als de verkoper gewoon eerlijk is en consumentenrechten respecteert. De flopschippers die dat bewust negeren, kunnen aangemeld worden bij Consuwijzer van de Autoriteit Consument & Markt en zelfs strafrechtelijk vervolgd worden. Dat weten ze. Daarom verstoppen veel van deze foute dropshippers zich.

De redactie van het televisieprogramma Radar heeft onderzoek gedaan naar ervaringen van online kopers met dropshippers. Het betrof een slordige 15.000 deelnemers aan het panel van Radar, dus meer dan gemiddeld kritische kopers. Maar het onderzoek geeft desondanks wel duidelijke signalen.

  • 61% denkt weleens bij een dropshipper besteld te hebben
  • 36% weet dat zeker
  • 52% heeft weleens lang gewacht op een levering
  • 33% ontving slechte kwaliteit
  • 24% had te maken met ontbrekende klantenservice
  • 12% ontving de bestelling nooit
  • 80% daarvan krijgt zijn geld niet terug

Klanten belanden bij een dropshipper omdat ze een banner tegenkomen met een aanbieding, uitgezet via Google Banner Network of op Facebook, Wordfeud of Candy Crush. Zo’n 28% kocht iets bij dropshippers via platforms zoals Amazon en Bol.com.

[illustratie Winfred Rembert]

Trendsy: Dropshipscam?

We zien online veel klachten over slecht werkende producten en falende klantenservice van Trendsy, een webshop die onder andere op Facebook adverteert. De onderneming noemt zichzelf Trendsy Amsterdam, maar het is een handelsnaam van Lars van der Wijst eCommerce uit Uden.

Deze eenmanszaak is een dropshipper die producten selecteer bij Alibaba, ze verkoopt alsof het van een gangbare webwinkel is en dan zijn klanten met de sores laat zitten, want die moeten hun producten terug sturen naar China en hopen dat ze geld terug krijgen. Zoals de Fohnbrush Pro, van €54,95 voor €34,95. Dit product wordt getoond met een trademark-teken terwijl er geen registratie bekend is. Dezelfde borstel is echter bij AliExpress te bestellen voor €18,75. De antimors baby-kom die Lars aanbiedt van €40- voor €24,95 is bij AliExpress te koop voor een prijs tussen €0,53 en €1,05. Dat is wat wel bedoeld wordt met het begrip woekerwinst.

Op Bol.com verkoopt Van der Wijst onder de naam VANWISE een elektrische haarborstel die als baardborstel wordt aangeprezen. Een klant moppert: “Product is niet geschikt voor baarden. Enkel voor lang haar.” De naam van zijn webshop Trendsy wordt herkend door de database van Politie.nl, dus deze onderneming staat gesignaleerd als dubieus.

Lars was eind 2019 één van de sprekers op het Social Media Ondernemer Congres (SMOC2020), opgezet door dé social media club van België en Nederland, Social Media Ondernemer uit Uden. Hey, Uden again!

[naschrift] Anno 2022 lijkt Trendsy opgeheven. Ik hoop dat teleurgestelde klanten hun geld terug hebben gekregen.

 

Weldoor Oneerlijk?

Op Pinterest kom ik kunststof tuinflamingo’s tegen die draaien en buigen met de wind. Leuk? Of nog meer ramsh in de natuur? Doe me nog een paar van die tuinkabouters.

Aanbieder is webshop Weldoor. Ik krijg meteen dropship-vibes. Plastic ramsj uit het Verre Oosten. Dat wordt bevestigd door de volgende tekst op de Over Ons pagina. Die citeren we maar even in zijn geheel, want de woordkeuze spreekt voor zichzelf.

Ook proberen wij de wereld een stukje beter te maken door onze producten rechtstreeks vanuit de leverancier te sturen. Hierdoor wordt het milieu minder belast omdat het product rechtstreeks naar de klant wordt gestuurd. Wij kunnen besparen op opslag- en verpakkingskosten, en de wereld wordt er ook een stukje beter van. Daarnaast kan jij mede hierdoor profiteren van een eerlijke prijs.

Bij die ‘eerlijke prijs’ zijn ook kanttekeningen te plaatsen. De tuinflamingo wordt aangeboden voor €34,99, maar bij AliExpress kost een vergelijkbaar product €5,32 en bij Wish brengen ze €6- in rekening. Walmart vraagt twintig dollar. Ik weet: Blokker en HEMA halen ook goedkope spullen uit China. Maar die noemen zichzelf geen wereldverbeteraars.

De ondernemer achter Weldoor verstopt zich niet. Er is een KvK-nummer en dus ook een adres te vinden. Weldoor heeft bovendien een retour- en terugbetaal-beleid. Er zijn geen klachten te vinden online, maar wel een hele pagina vol onwaarachtige reviews bij Loox. Vel zelf een oordeel!

Volksverlakkrant

Vandaag had ik bijna mijn abonnement op de Volkskrant opgezegd. Goeie krant, daar is niks mis mee. Maar dit dagblad wordt langzaam opgeslokt door het Vlaamse monster DPG. Die hebben de afgelopen maand wat veranderingen doorgevoerd in de digitale distributie en waarschijnlijk ook de abonnee-administratie. Met als gevolg dat ik ineens geen toegang meer had tot de online krant.

Automatisch inloggen lukte niet meer. Op mijn persoonlijke account-pagina zag ik dat ik nog ingeschreven was op de zaterdagkrant. Dat leek me in 2018 een ideale combinatie, voor de scherpe prijs van veertien euro per maand. Drie jaar lang. Dat de Volkskrant binnen drie maanden zijn incasso al verhoogde had ik niet eens gemerkt. Daar kwam elk jaar stilletjes meer bij. De twintig euro was bijna binnen bereik. En nu werd de draaideur naar de digitale versie plotsklaps gesloten. Op mijn accountpagina werd vermeld dat ik me slechts opnieuw hoefde aan te melden met mijn abonneenummer. Dat deed ik. Tevergeefs.

Dan maar gebeld. Het probleem was bekend bij de abonneeservice. Iemand had de achterdeur open laten staan waardoor abonnees op de zaterdagkrant jaren toegang hadden gehad tot de digitale krant, beweerde de customer service agent met overtuiging. Ze vroeg naar mijn abonneenummer en inderdaad, vijf minuten later was ook de melding dat ik me opnieuw kon aanmelden verdwenen van mijn accountpagina. Achterdeur gesloten.

Na een vergeefse speurtocht naar een bevestiging van het overeengekomen abonnement in mijn mailbox, besloot ik boos dat abonnement per direct op te zeggen. Even later kreeg ik de tweede customer service agent aan de lijn. Die bood lang weerstand. Maar uiteindelijk gaf hij toe: ik mocht opzeggen! Terwijl ik hem duidelijk probeerde te maken dat het echt niet zijn schuld was, deed hij me door een gordijn van tranen zijn laatste aanbieding. Verlenging van het abonnement op de zaterdagkrant plus digitaal toegang voor minder dan het bedrag dat ik nu betaalde. Ik ging door de knieën. Voor 38 cent korting

Vlaamse wraak is zoet.