UA-118352680-1

Dropshippers

Feromonenparfum

Op Instagram wordt Lure Her aangeboden, een zogenaamd feromonenparfum die mannen kunnen gebruiken om hun aantrekkelijkheid te verhogen. Aanbieder is de firma Vrielex, volgens een toelichting op de eigen webshop in 1998 begonnen door vader Kevin en inmiddels voortgezet door zoon Arjan.

Dat is waarschijnlijk grotendeels klatergoud en dropshipnep. De producten van Vrielex zijn voor een fractie van de prijs te koop op AliExpress. De parfum Lure Her is daar te vinden voor slechts €2,75 met wat bezorgkosten. We zien er niet alleen dit viriele mannenluchtje van Vrielex, maar ook het damesparfum Dubai Hareem Al Sultan. Let wel goed op de hoeveelheid, want er zijn ook lege miniflacons te koop.

Op de website van Vrielex wordt een KvK-nummer (90353102) genoemd, dat we aanvankelijk abusievelijk aan een Amsterdamse apotheek koppelden. Het blijkt een nummer van de firma Vincom in Vries, opgezet door Martijn Vrieling. Op hetzelfde adres is ook de firma Vriel (90353218) actief. Deze heeft een webshop en daar komen we een onvolledig KvK-nummer tegen. Vriel en Vincom zijn in 2023 opgericht, daarvoor was de firma Vriebo (86332317) actief op dit adres, importeur van de wandpanelen Softwalls. Vrielex is als handelsnaam nog nergens bekend.

Hareem Al Sultan

De naam Hareem Al Sultan is afgeleid van een populaire Turkse televisieserie over Kanuni Sultan Suleiman, de langst regerende leider van het Ottomaanse rijk. Deze serie is geproduceerd door de Istanbul Entertainment Group (IEG) die ook een heel assortiment merchandise liet ontwikkelen. Uiteraard inspireerde dat vele namakers en meelifters. IEG bestaat niet meer, maar de merchandise is zijn eigen leven gaan leiden en wordt vanuit China de hele wereld op gestuurd.

De parfum die door Fragrantica wordt toegeschreven aan Khadlaj Perfumes uit Oman (Verenigde Arabische Republieken UAR) is te koop bij Sultan’s Perfume voor $50-, bij Walmart voor $125-, bij Marabika voor $27-, op eBay voor $11-, bij Amazon voor €20- en een slordige €4- op AliExpress. Mogelijk is Khadlaj slechts een reseller, want we zien hetzelfde product ook aangeboden worden in dropshipdoosjes van de groothandel Eelhoe. De onnavolgbare spelonken van Alibaba.

We adviseren elke marketingdocent een flesje aan te schaffen om als voorbeeld te gebruiken. Je ziet hoe een verkeerde marketingmix zeker bij een luxe-product tot gevolg heeft dat alle marge  in no-time verdampt.

NASCHRIFT > In een anonieme mail reageert Vrielex dat vrijwel alles te koop is bij AliBaba, maar dat deze Nederlandse handelaar zorgt voor snelle levering en correct afwikkeling.

Masculo

Twee maanden later zien we op Instagram een vergelijkbare reclame voorbijkomen voor Masculo, een ander feromonenparfum met een hoog gehalte Chinees dropshiplucht. De website van Masculo staat vol fake reviews en er is een nep-verwijzing naar het programma Spuiten & Slikken, met een oude foto. Op de verpakking van het product is de naam Mastulo nergens te zien; er prijkt Love & Desire op de fles.

Deze aanbieding is van Justin E-Commerce (KvK 75096323) uit Tynaarlo bij Assen. Dezelfde onderneming heeft eerder de website Pavessi.nl beheerd, die bekend is bij de Politie omdat er in 2020 klachten over zijn doorgegeven. Op Trustpilot is te lezen wat teleurgestelde klanten ervan vinden. In Zweden verkoopt Justin E-Commerce feromonenparfums onder de naam Lockelse en Lure Her.

Tynaarlo ligt vlak bij Vries. Misschien kennen deze handelaren elkaar van school, als het niet één en dezelfde persoon is. Feromoon-de-Cologne is typisch iets voor schooljongens.

 

Wonderwifi van Finebay

De naam lijkt een letterspel met eBay. Finebay.nl. Het is een webwarenhuis met kleding, sieraden, gadgets, elektronica. Allemaal dropshipperij. Pas op: bij AliExpress betaal je veel minder!

Het was de draagbare wifi-pod van €39,99 die mijn aandacht trok. Finebay adverteert ermee op Instagram – het zusje van Facebook. Volgens de verkoper zijn snelheden tot 150 mbps mogelijk en vergt de wifi-verbinding geen aparte aansluiting, geen simkaart of abonnement. Dat is onmogelijk, tenzij er een chip in zit die uit zichzelf gratis verbinding legt met een 4G/5G netwerk zoals op het apparaat gesuggereerd wordt.

Stek in and speel, lezen we in de webshop. Dat lijkt een griezelig slechte vertaling van plug & play. De verkoper heeft geen idee waar hij het over heeft. Mijn indruk is dat het een wifi-hub betreft, die door middel van een draadverbinding met bijvoorbeeld een laptop of een smartphone een reeds bestaande verbinding toegankelijk maakt met een wifi-signaal dat door andere apparaten opgepikt kan worden. Kopers kunnen er dus niet mee op pad en overal verbinding vinden, dat zou wonderwifi zijn.

Op AliExpress kost exact hetzelfde apparaat €10,89 en dan is de verzending nog eens gratis. Daar wordt het aangeprezen als signaalversterker. Het kan een autonome wifi-zender worden, maar dan dient er wel een 4G-simkaart ingestopt te worden. En is een abonnement (of pay-as-you-go) vereist. Het aanbod van Finebay is dus bedrog. Meta (Facebook/Instagram) zou deze adverteerder direct van zijn platform moeten verbannen.

Aimark London

Finebay is een activiteit van Aimark Ltd in Londen, inschrijfnummer 10853964. Het adres staat als afbeelding op de site, zodat de zoekbots het niet registreren. Aimark London is een dropshipper die onder wisselende namen steeds nieuwe ramsh uit het Verre Oosten aanbiedt. Onder het label Firststreethat hebben ze bijvoorbeeld hoeden verkocht, aanleiding voor negen klachten op Trustpilot.

Aimark Ltd (10853964)
Chase Business Centre
39-41 Chase Side
London (UK) N14 5BP

 

Neliva Amsterdam

Neliva is volgens Webshopchecker onbetrouwbaar. Het zijn dropshippers die spullen uit China laten komen en als klant kun je nergens aankloppen wanneer de dienstverlening tegenvalt. Aankloppen kan echter wel, maar dan moeten teleurgestelde klanten naar Meijel.

De webshop is grotendeels gevuld met dameskleding, elk stuk voorzien van een naam met een nep TM-symbool. Soms komt er wat elektronica voorbij, zoals zogenaamde SecureCam wifi-camera’s a €39,95. Bij Bol.com is dezelfde camera te koop voor €17,50 en bij AliExpress kost deze camera circa vijf euro.

Het welkomstwoord op de site van Neliva is ondertekend door een Joveshy. Er blijkt sinds eind 2020 een eenmanszaak Joveshy (KvK 80430570) te bestaan in Meijel – gemeente Peel en Maas. Deze eenmanszaak is opgezet door de destijds 16-jarige Quincy Ehiozelle Jones en wordt gerund samen met de 58-jarige Jo Vissers. Eerder gebruikte handelsnamen van de onderneming zijn Etmaan, Bardellis en Otmaan, ook actief in dropshipping. De handelsnaam Neliva is niet geregistreerd.

LEDKLOK

In een Nederlandse dropshipshop wordt een leuke ledklok aangebonden voor iets minder dan €25-. Geen gekke prijs, maar bij dropship-aanbiedingen weet je dat hetzelfde product meestal goedkoper verkrijgbaar is in China.

En inderdaad: bij de eerste verkoper op AliExpress kost deze lamp €13,13 en een tweede verkoper brengt €9,46 in rekening. Dankzij staatssubsidie is verzending via China Post gratis. Ik vond ook zo’n ledlampje voor €2,87 maar die verkoper wilde €10,39 verzendkosten in rekening brengen.

Zeker zo interessant is waar dezelfde ledlamp in Europa verkocht wordt. Op Amazon tref ik diverse exemplaren aan rond de twintig euro. Relatiegeschenkenhandelaar Staat&Co brengt €4,70 in rekening als ik 250 stuks bestel. IGO Promo vraagt €10,68 per stuk bij een vergelijkbare bestelling.

Opvallend op Amazon is dat diverse verkopers een fancy label hanteren, een fantasiemerk. Ik kom namen tegen als Lunartec, Retoo, Deeyaple (China), Delipop (Pop-Mall China), Masunn, Thumbgeek (Willban China), Fdit en Edup (Wise Tiger Las Vegas). Een enkeling doet net alsof het een trademark is door er een ™ bij te zetten. Daar herken je doorgaans de ongeschoolde dropship-nitwit aan. Die doet maar wat.

DESIGN?

Bij de bonafide verkoper Klokkenexpert wordt een vergelijkbare ledklok aangeboden, maar die is gelabeled door groothandel NeXtime: White&White LED 3018. Bij de wederverkoper staat een bijschrift: niet meer leverbaar. Op de site van NeXtime is de klok onvindbaar, maar er staat nog een filmpje online. Ook al tien jaar.

Deze White&White LED blijkt afkomstig uit de koker van Kibardin Design in Praag. Daar is de ledklok in 2011 bedacht en gemaakt. In 2018 won de studio er zelfs een prijs mee, de A’DESIGN AWARD. Deze ledlamp is daar nog steeds te koop, voor $229-.

De klok is een creatie van oprichter Vadim Kibardin, de Russische ontwerper die eerst een Black&White ledklok had bedacht. Wat vindt Kibardin van het fenomeen dat zijn ontwerp nu voor een paar euro te koop is in China? De ontwerper waarschuwt voor namaak en probeert de nep-lawine uit China in te dammen door verkopers van namaak te dagvaarden. Maar hun overmacht lijkt te groot.

 

Blotevoetenschoenen

Op Instagram komt een promotiefilmpje voorbij over winterblotevoetenschoenen. Mooi scrabblewoord, maar een eigenaardige oplossing voor een onbestaande probleem. Er is immers al een product dat hetzelfde doet. Schoenen!

Blotevoetenschoenen zijn een aanbod van de webshop Outdoorheld. We herkennen meteen het handschrift van de dropshipper. Ga naar de website en je ziet als eerste het volstrekt onnodig gebruik van ™-trademarktekens. Er is helemaal geen sprake van enig geregistreerd trademark. Je kan het woord OUTDOOR niet registreren, dat is van iedereen. Recensies van klanten zijn niet mals. Van webshopchecker krijgt deze aanbieder een 1 op een schaal van 100. Kijken we naar reviews op Trustpilot dan zien we dat alle negatieve recensies door het bedrijf geblokkeerd zijn.

De aanbieding op Instagram betreft zogenaamde barefoot boots van fabrikant Agsan, uiteraard te koop op AliExpress voor een lagere prijs. Outdoorheld is een handelsnaam van MNM Marketing OG in Troifaiach (Steiermark – Oostenrijk), de firma van Marko Kaufmann, Nina Kaufmann en Markus Drobnitsch – voor de fans: iMarkus.

Het bedrijf verkoopt ook een zadel onder het label CloudComfort™ van €79,35 voor €39,95. Via Bol.com is hetzelfde zadel te koop voor €21,95 bij Zaratelecom, een dropshipper die met minder marge genoegen neemt. MNM Marketing is in Nederland (zo te zien niet in Oostenrijk en Duitsland, wellicht vanwege aangescherpte regulering) actief met de volgende webshops:

Op Bol.com worden dezelfde schoenen door andere resellers verkocht als klimschoenen. Noeall-Amsterdam (het dropshipwarenhuis van van Bart Schreuder uit Den Bosch) en Lily Comfy (YourHomeProducts VOF in Amsterdam, ook actief op Bol.com) bieden ze aan van €120- voor €59,95. Je vraagt je af wie anno 2023 nog spullen bestelt bij deze shops.

Parodie-schoenontwerper Imran Potato reageerde op de vraag naar barefoot boots met zijn caveman slippers in de vorm van een blote voet. Gewoon te koop op eBay!

Bijtborstel?

Op Youtube komt een filmpje voorbij waarin reclame wordt gemaakt voor een futuristische tandenborstel. De SensePro, noem het een bite brush oftewel een bijtborstel. De commentaarstem vertelt dat dit een revolutionaire nieuwe methode voor mond-hygiëne is, een uitvinding van de Nederlandse tandarts Heerema. De derde generatie inmiddels. Allemaal klinkklare onzin, nonsens die we wel vaker horen bij dropship-producten. Plat bedrog!

SensePro maakt claims als: And the best part is that using the SensePro is like receiving a full cleaning from your dentist but in only just 30 seconds! Een tandheelkundige in Groningen onderzocht de poetskwaliteit en was niet onder de indruk. Allemaal nep. De video op de website van SensePro is een Youtube-video over de bijtborstels van SonicBrush, geleend van van Media Inc uit Portugal.

Op de bestelpagina’s is geen afzender te zien. Geen naam (hoewel de Algemene Voorwaarden als afzender EKOMM Society Ltd noemt, een bedrijf in Hongkong), geen KVK-nummer, geen adres. Wel een prijs. De aanbieder brengt € 79- in rekening voor één exemplaar. Dat is duur. Bij Alibaba betaal je een slordige 15 dollar voor dezelfde bijtborstel. Want al die u-vormige apparaten worden gemaakt door een bedrijf dat tandenblekers verkocht.

Made in China

Op Bol.com zijn vergelijkbare bijtborstels te koop voor prijzen vanaf € 34,95 bij leveranciers uit Purmerend, Oostzaan en Zwolle. Bij Amazon treffen we Chinese verkopers aan.

Arveso in Zwolle is een naam van Handelsonderneming J van Hoorn, ook actief met robotstofzuigers onder de naam Home Assist. De Lifestyle Store wordt gerund door Mike Cramer uit Oostzaan, een bodybuilder en personal coach die helemaal voor healthy choices is. Droomlach is een naam van Ecom Profits uit Purmerend. Ecom heeft ook een site over FutureBrush gemaakt, vol onwaarheden. Het bedrijf zou zelfs in Canada gevestigd zijn. Op Facebook meldt zich één klant die betaald heeft maar niets ontving: “Possible scam site!”

Deze firma heeft vele (voormalige) handelsnamen: Sieraadmaat, Improvement Media, QP Commerce en Road 2 Freedom van een Quinten Poon die zogenaamde trainings programs aanbiedt voor mensen die financieel onafhankelijk willen worden door online handel. Klinkt meer als twaalf ambachten, dertien ongelukken.

Droom gerust door QP!

NASCHRIFT: Het is wel kenmerkend voor deze generatie dropshippers. Veel schone schijn en klatergoud, maar eigenlijk vooral een puberale jacht op snel geld en roem in de peer group. Onderweg maken ze slachtoffers in de vorm van klanten die hun Chinese ramsh nooit ontvangen en sukkels die online trainingen kopen. Dik kans dat ze nu druk bezig zijn met bitcoins en non-fungibles.

 

 

Koopje.com

Op Youtube komt een advertentie voorbij voor de luchtpomp EVO PRO X. Oplaadbaar via USB, niet onhandig voor fietsers en voetballers. Tijdelijk te koop met 50% korting voor € 59,97 bij Koopje.com.

Wie is Koopje.com? Bij de algemene voorwaarden een lang verhaal met uiteindelijk een adres op het E-Commercepark C-12 in Willemstad, Curacao. Er staat een KvK-nummer bij (135406) maar Nederlandse nummers hebben acht getallen. Het telefoonnummer 05574100000 zou naar Apeldoorn kunnen verwijzen. De landscode van Curacao is namelijk +5999. De gebruiker van dat nummer in Apeldoorn weet echter van niets.

Uit de toelichting op het verzend- en retourbeleid is af te leiden dat het om een dropshipscam gaat: U bent verantwoordelijk voor het betalen van uw eigen verzendkosten voor het retourneren van uw artikel. Verzendkosten worden niet gerestitueerd. Als u uw geld terugkrijgt, wordt er €10 aan herbevoorrading kosten ingehouden voor het verwerken en inspecteren van de artikelen die je naar ons hebt teruggestuurd. Dat rijmt niet met de beloofde 100% tevredenheidsgarantie, want dat betekent: niet goed, geld terug. Kijk vooral ook op Trustpilot waar deze verkoper 40% zeer negatieve reacties scoort, terwijl de positieve reacties een geur van nep verspreiden. Bij Ervaringen zit Koopje.com op 98% negatieve reacties.

Even zoeken op Alibaba levert de Xiaomi Mijia inflator op, exact dezelfde pomp voor € 25,63. Maar dan moet-ie helemaal uit China komen. Je kan deze pomp ook in Nederland bestellen bij Amazon en dan kost-ie € 45-. Krijg je er een heel nette Nederlandse garantie bij! Misschien heb je wel een verloopnippel nodig, want de aansluiting is afgestemd op Franse ventielen. Met de pomp zelf is niks mis, met Koopje.com wel. Want die plakken er ook nog eens een nep-trademark aan vast.

Dropshipper Verstopschipper

Dropshipping krijgt een slechte naam door get-rich-quick pubers die rotzooi uit China verkopen met misleidende advertenties en webshops. Toch is er met dropshipping niks mis, als de verkoper gewoon eerlijk is en consumentenrechten respecteert. De flopschippers die dat bewust negeren, kunnen aangemeld worden bij Consuwijzer van de Autoriteit Consument & Markt en zelfs strafrechtelijk vervolgd worden. Dat weten ze. Daarom verstoppen veel van deze foute dropshippers zich.

De redactie van het televisieprogramma Radar heeft onderzoek gedaan naar ervaringen van online kopers met dropshippers. Het betrof een slordige 15.000 deelnemers aan het panel van Radar, dus meer dan gemiddeld kritische kopers. Maar het onderzoek geeft desondanks wel duidelijke signalen.

  • 61% denkt weleens bij een dropshipper besteld te hebben
  • 36% weet dat zeker
  • 52% heeft weleens lang gewacht op een levering
  • 33% ontving slechte kwaliteit
  • 24% had te maken met ontbrekende klantenservice
  • 12% ontving de bestelling nooit
  • 80% daarvan krijgt zijn geld niet terug

Klanten belanden bij een dropshipper omdat ze een banner tegenkomen met een aanbieding, uitgezet via Google Banner Network of op Facebook, Wordfeud of Candy Crush. Zo’n 28% kocht iets bij dropshippers via platforms zoals Amazon en Bol.com.

[illustratie Winfred Rembert]