Een bekende dropshipper & businesscoach meldde onlangs in vlog vanuit zijn meest recent verworven Mercedes dat hij bezig is zijn kennis en ervaring te uitponden (monetariseren) in de vorm van coaching-as-a-service. In het geval van dropshipping zou dat dus DAAS worden.
Wat is DAAS? Je kan de hele workflow van een doorsnee dropshipper uittekenen. Dat begint bij de selectie van geschikte producten op marktplaatsen in lagelonenlanden zoals Alibaba. Dan moet hij aan beeld komen. Dat geheel uploadt hij naar zijn zoveelste website in een pasklare Shopify-template. Voor die website maakt hij reclame op Instagram, Facebook en andere kanalen. De financiële en logistieke afwikkeling wordt uitbesteed via online gekoppelde diensten. Dat alles nu toegankelijk gemaakt via een cockpit van zijn coach, een dropship-dashboard. Tegen betaling uiteraard. Hoewel het ook een vorm van klantenbinding is voor die coach. Customer lock-in!
Wat is CAAS? Dat is een vergelijkbare opzet voor call-centers. Deze variant bestaat al een paar jaar. De ontstaansgeschiedenis van CAAS verliep ongeveer zo. Een stel slimme verkopers met ervaring in de verkoop van energie begon een vergelijkingssite. Daar kwamen veel consumenten op af die een nieuwe leverancier zochten. Die leveranciers waren graag bereid de vergelijkingssite geld te betalen voor leads. Dat affiliate-model werd omgezet in een marktplaats voor callcenters. Aan dat platform werd CRM-software toegevoegd, toegang tot (gestolen) persoonsgegevens en alles wat een telemarketeer maar kon wensen. Dat platform werd vervolgens gebruikt door ondernemers in Flevoland, Limburg, de Antillen en Turkije die de Nederlandse wetten en regels rond telemarketing compleet negeerden. Caaskoppen wereldwijd.
Crimineel Netwerk?
Op zich is er met SAAS, CAAS of DAAS niks mis. Behalve als misleiding en bedrog onderdeel worden van het businessmodel. Dan ben je als leverancier en coach voor je het weet onderdeel van een crimineel netwerk. Misschien fungeer je wel de capo di tutti capi en heb je boeven als ambassadeur. Het verkooptraject van verleiding, misleiding en bedrog naar oplichting is namelijk een glibberig paadje. Hebben je resellers een vindbaar KvK-nummer of verhullen zij zich? Dragen ze BTW en inkomstenbelasting af? Nemen ze verantwoordelijkheid voor klachten en retouren?
Voor de FIOD/ECD zijn de CAAS & DAAS-leveranciers een mooi startpunt om een einde te maken aan talloze scams.