De Europese koepel van landelijke consumentenorganisaties BEUC maakt bezwaar tegen de ongefilterde promotie van crypto-assets op social media zoals Instagram, Youtube, Tiktok en Twitter. BEUC heeft een rapport uitgebracht: Hype or Harm, the Great Social Media Crypto Con – zie persbericht – waarin gewaarschuwd wordt voor de lawine aan misleidende advertenties die gericht is op consumenten in alle landen van Europa.
BEUC vraagt de nationale toezichthouders (in Nederland de ACM en AFM) op te treden tegen misleidende reclame en doet een beroep op de verantwoordelijke ondernemingen achter deze social media-platforms om reclame voor crypto te verbieden. De combinatie van de speculatieve crypto-spaaraanbiedingen, ongecontroleerde influencers en social media wordt door de verenigde consumentenorganisaties gezien als een giftige cocktail.
Oneerlijke Handelspraktijk
Wachten op nieuwe wetgeving hoeft niet, zo stelt de BEUC, want de ACM kan nu al op basis van de Unfair Commercial Practices Directive (UCPD) oftewel de Wet op Oneerlijke Handelspraktijken maatregelen nemen tegen misleidende praktijken van finfluencers. Die treden namelijk zelf op als handelaars wanneer ze regelmatig producten en diensten aanbevelen, zeker wanneer ze affiliate-links gebruiken en verzuimen om duidelijk aan te geven dat ze verdienen aan hun aanbevelingen. De ACM waarschuwt influencers daar zelfs expliciet voor.
Deze oproep van de Europese koepelorganisatie wordt gesteund door landelijke consumentenorganisaties in Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Italië, Litouwen, Portugal, Slovakije en Spanje. De Nederlandse consumentenbond heeft zich bij deze bezwaarmakers niet aangesloten. Die laat relativerende artikelen schrijven.
[shotglazen te koop bij Bol.com]