UA-118352680-1

Fanstastisch?

De eerste ideetjes zijn meestal niet de beste. Daar moet je als reclamemaker mee oppassen. Bij fanstastisch voor Stas Ophangsystemen is voorstelbaar dat het woordgrapje al langer in de familie de rondte deed. 

Het bedrijf is in 1995 opgezet door de broers Rien en André Stas. Rien is de uitvinder* en André de zakenman. Het assortiment bestaat overwegend uit slimme hangconstructies voor kunst en decoratie. Daar is vraag naar, want Stas exporteert inmiddels naar meer dan 50 landen wereldwijd. Met 20 patenten en een incidentele design award kan dit bedrijf in Eindhoven zich innovatief marktleider noemen.

Maar laat fanstastisch zich goed vertalen? Ik stel me het woord voor in het Duits, Frans en Engels. Echt lekker bekt dat niet. Fanstastic… Fanstastique… Is het nou een vondst, een echte advertising property* – uniek voor dit bedrijf? Of is het een moeizaam gedrocht?

De TV-commercial is gemaakt door Van de Laar | Van Efferen in Vught. Zelf zijn ze bij Stas erg verguld met deze woordvondst. Om het TV-debuut te vieren ontvangt elke klant vanaf maandag 16 oktober een limited edition Fanstastisch t-shirt bij iedere bestelling met een STAS railsysteem.

Flauwekul voor elke Bucklerlul zou Youp zeggen.

* Ook koffie kruipt waar-ie niet gaan kan, want Rien Stas heeft ook een biologisch afbreekbaar cupje bedacht voor Nespresso-liefhebbers, op de markt gebracht als Stascafé. Ook fanstastisch, of zou je zoiets beter senstasioneel kunnen noemen?

** Advertising Property klinkt als een internationale vakterm, maar ik kom deze uitdrukking alleen tegen in Nederland. Notabene als eerste in een annotatie bij een rechtszaak in Ierland, waar McDonald’s bezwaar maakt tegen het gebruik van een clown in reclame voor Burgerking. De uitdrukking wordt in Amerika en Engeland alleen gebruikt in verband met reclame door makelaars. Het is dus eigenlijk een nepvakterm.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.