UA-118352680-1

Reclamereview

Babbel-bellers

Krijg je een mail, app of telefoontje van iemand die toegang wil tot je bankrekening, creditcard of om een overboeking vraagt, dan is de kans groot dat je doelwit bent van een babbeltruc. In de internetwereld wordt het woord phishing gebruikt voor pogingen om data te ontfutselen aan bedrijven of particulieren, ik neem aan als variant op fishing.

Grappig om te zien is hoe de politie, Seniorweb, de Consumentenbond, het Digital Trust Center (MvEZ) en het Nationaal Cyber Security Center (MvJV) voorlichting geven. Justitie verdient een lesje in publiekscommunicatie, want zulke ontoegankelijke informatie is zeldzaam. En waarom moeten twee ministeries elk een eigen cyberforce opzetten? Misschien kunnen de verantwoordelijke ambtenaren eens naar deze video van de bank Emirates NBD en de Dubai Police kijken.

Fanstastisch?

De eerste ideetjes zijn meestal niet de beste. Daar moet je als reclamemaker mee oppassen. Bij fanstastisch voor Stas Ophangsystemen is voorstelbaar dat het woordgrapje al langer in de familie de rondte deed. 

Het bedrijf is in 1995 opgezet door de broers Rien en André Stas. Rien is de uitvinder* en André de zakenman. Het assortiment bestaat overwegend uit slimme hangconstructies voor kunst en decoratie. Daar is vraag naar, want Stas exporteert inmiddels naar meer dan 50 landen wereldwijd. Met 20 patenten en een incidentele design award kan dit bedrijf in Eindhoven zich innovatief marktleider noemen.

Maar laat fanstastisch zich goed vertalen? Ik stel me het woord voor in het Duits, Frans en Engels. Echt lekker bekt dat niet. Fanstastic… Fanstastique… Is het nou een vondst, een echte advertising property* – uniek voor dit bedrijf? Of is het een moeizaam gedrocht?

De TV-commercial is gemaakt door Van de Laar | Van Efferen in Vught. Zelf zijn ze bij Stas erg verguld met deze woordvondst. Om het TV-debuut te vieren ontvangt elke klant vanaf maandag 16 oktober een limited edition Fanstastisch t-shirt bij iedere bestelling met een STAS railsysteem.

Flauwekul voor elke Bucklerlul zou Youp zeggen.

* Ook koffie kruipt waar-ie niet gaan kan, want Rien Stas heeft ook een biologisch afbreekbaar cupje bedacht voor Nespresso-liefhebbers, op de markt gebracht als Stascafé. Ook fanstastisch, of zou je zoiets beter senstasioneel kunnen noemen?

** Advertising Property klinkt als een internationale vakterm, maar ik kom deze uitdrukking alleen tegen in Nederland. Notabene als eerste in een annotatie bij een rechtszaak in Ierland, waar McDonald’s bezwaar maakt tegen het gebruik van een clown in reclame voor Burgerking. De uitdrukking wordt in Amerika en Engeland alleen gebruikt in verband met reclame door makelaars. Het is dus eigenlijk een nepvakterm.

Focus maakt het verschil

Wie de film Lost in Translation gezien heeft, kent het verschijnsel dat bekende Amerikaanse acteurs soms wat bijverdienen door op te treden in reclamespotjes ver van huis. Bavaria huurde zo lang geleden Don Johnson in voor alcoholvrij bier en recentelijk zagen we Arnold Schwarzenegger opduiken in commercials voor boormachines van Lidl.

Thom Hoffman die zijn stem leent voor Bergman Clinics lijkt me meer een kwestie van beschamende noodzaak. Hoffman kennen we van uiteenlopende filmrollen en doordacht commentaar in talkshows. Hij schreef enkele boeken over Nederlands-Indië, was gast-hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg en gast-conservator bij het wereldmuseum. Een intelligent mens met goede smaak en brede interesses. Dus als we de reclame voor Bergman Clinics horen, vragen we ons af: Thom waarom!?

Bij Bergman Clinics concentreren we ons op planbare medische behandelingen,
zoals een huidbehandeling, knie- of staaroperatie.
Door superspecialisatie per focuskliniek blijven toegangstijden kort
en kunnen we op een persoonlijke manier topkwaliteit zorg aanbieden.
Gewoon vergoed door je zorgverzekeraar.
Bergman Clinics. Focus maakt het verschil.

Misschien betaalde Bergman wel erg goed. De teksten zijn helaas tenenkrommend slecht. Superspecialisatie per focuskliniek: are you for real? Dat is middelmatige brochuretaal. En het muziekje op de achtergrond doet denken aan muzak uit de jaren zeventig. Het lijkt een onbedoelde referentie aan de Pink Panther-films met Peter Sellers. Wat een ramp.

Focusklinieken

Er is zelfs een making-off filmpje waarin te zien is hoe serieus de verantwoordelijke professionals hun vak nemen. Het idee (soms wel concept genoemd) is afkomstig van The Valley in Amsterdam. De bedenkers zijn blijkbaar geïnspireerd door de term focusklinieken, afgeleid van focused factories, die zich toeleggen op één of enkele specialiteiten. Dat leidde tot de briljante slagzin Focus maakt het verschil… Met als doel vooral ook doorverwijzende huisartsen op het fenomeen te wijzen.

Bergman Clinics is een voorbeeld van geprivatiseerde zorg. De reviews op Trustpilot zijn overwegend negatief, niet alleen over de medische benadeling bij circa 75 vestigingen maar ook over de klantenservice, bereikbaarheid en klachtenafhandeling. Toch maar even met de huisarts overleggen voordat je je als klant laat doorverwijzen.

Het visuele deel van dit concept vinden we trouwens wel geslaagd. De rooie röntgenfoto in een natuurlijke omgeving is een vondst. Met een simpele sympathieke uitleg in gewone spreektaal zou Bergman Clinics erg gebaat zijn. En betere muziek!

[NASCHRIFT] Eerder publiceerde Zakenkrant al een reclamekritiek over AnnaTommie, ook zo’n kliniek met kreupele teksten. Kijk ook naar de reclamekritieken met Milka of Oil of Olaz als onderwerp.

Mascara Marketing

Maybelline (onderdeel van l’Oreal) heeft een spraakmakend reclamecampagne in het Verenigd Koninkrijk gelanceerd. We zien een metro-trein met wimpers die langs een borsteltje rijdt en zo zijn oogopslag met mascara verfraait. Er is ook een versie met een dubbeldekker.

Interessant. Het lijkt een buitenreclame. Maar het zijn allemaal video-effecten. Er rijden in Londen geen treinen, bussen of taxi’s met wimpers rond. Deze beelden dienen slechts om gedeeld te worden via social media. Het is virtuele buitenreclame.

Op zich slim bedacht voor Maybelline, want het scheelt een paar centen. We kennen dat trucje al langer. Maak een commercial, zendt die één keer uit en mik op veel publiciteit. Bedenk een spectacular, doe een week aan station domination en gok op de virale kracht van je idee. Dat hoeft niet alleen reclame te zijn. Mag ook een nieuw product of zelfs een uniek verkooppunt zijn. Zelfs product placement in een opvallende film of televisieshow kan effectief zijn. Daarom was Campbell blij met de aandacht die Andy Warhol gaf aan zijn tomatensoep.

NASCHRIFT > De beelden worden gedeeld via London Beautiful Life en Linkedin, maar of Maybelline zelf de bron was, is onduidelijk. Kan zijn dat de makers aan het klooien zijn.

Zin-in-in

Een opvallend element in de nieuwe commercials van reisverkoper Prijsvrij Vakanties is een blond meisje dat enkele keren herhaalt dat ze er ‘zin-in-in’ heeft. Zin in reizen, zin in zwemmen, zin in spelen op een klimrek.

Het is een oude truc in de reclame. Vertedering oproepen door middel van prietpraat. Calvé is er groot mee geworden in pindakaas. Een klassieker is Petje Pitamientje die met een schuine blik naar de camera verklapt dat hij pindakaas ‘gewoon lekker’ vindt. In 1985 bedacht bij reclamebureau JWT. De klant wilde nota bene dat het spraakgebruik van de hoofdrolspeler gecorrigeerd werd: Vitamines!

Nog veel ouder is de Kingcorn reclame waarin een eigenwijs ventje aankondigt dat hij ‘wel bij Japie gaat wonen’ als het gewenste fabrieksbrood niet geserveerd wordt. Die was eind jaren zestig bedacht door Jim Prins van reclamebureau KVH. De versprekingen maakten de campagne compleet.

Prijsvrij Vakanties wordt geleid door de Brabantse ondernemer Marc van Deursen. In 2021 nam hij D-Reizen over uit een faillissement. Het bedrijf kon destijds geld uitgeven ondanks de corona-crisis, want 50% van de aandelen zijn sinds 2014 in handen van het Duitse genossenschaft REWE. Binnen een jaar was de aankoop weer winstgevend.

Onze suggestie: maak petjes en t-shirts met zin-in-in erop. En dan niet het beeldmerk erbij zetten!

NASCHRIFT > Prijsvrij komt met deel twee uit de zin-in-in serie. Deze keer draait het om limonade en een strandstoel.

THE PREQUEL > Zin-in-in was al te zien in een aflevering van De Sluipschutters uit 2022, met een bijrol voor dochter Liselot van ster-acteur Leo Alkemade. Volgens de Kinderbescherming zijn geen dieren misbruikt in deze sketches.