Wie de film Lost in Translation gezien heeft, kent het verschijnsel dat bekende Amerikaanse acteurs soms wat bijverdienen door op te treden in reclamespotjes ver van huis. Bavaria huurde zo lang geleden Don Johnson in voor alcoholvrij bier en recentelijk zagen we Arnold Schwarzenegger opduiken in commercials voor boormachines van Lidl.
Thom Hoffman die zijn stem leent voor Bergman Clinics lijkt me meer een kwestie van beschamende noodzaak. Hoffman kennen we van uiteenlopende filmrollen en doordacht commentaar in talkshows. Hij schreef enkele boeken over Nederlands-Indië, was gast-hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg en gast-conservator bij het wereldmuseum. Een intelligent mens met goede smaak en brede interesses. Dus als we de reclame voor Bergman Clinics horen, vragen we ons af: Thom waarom!?
Bij Bergman Clinics concentreren we ons op planbare medische behandelingen,
zoals een huidbehandeling, knie- of staaroperatie.
Door superspecialisatie per focuskliniek blijven toegangstijden kort
en kunnen we op een persoonlijke manier topkwaliteit zorg aanbieden.
Gewoon vergoed door je zorgverzekeraar.
Bergman Clinics. Focus maakt het verschil.
Misschien betaalde Bergman wel erg goed. De teksten zijn helaas tenenkrommend slecht. Superspecialisatie per focuskliniek: are you for real? Dat is middelmatige brochuretaal. En het muziekje op de achtergrond doet denken aan muzak uit de jaren zeventig. Het lijkt een onbedoelde referentie aan de Pink Panther-films met Peter Sellers. Wat een ramp.
Focusklinieken
Er is zelfs een making-off filmpje waarin te zien is hoe serieus de verantwoordelijke professionals hun vak nemen. Het idee (soms wel concept genoemd) is afkomstig van The Valley in Amsterdam. De bedenkers zijn blijkbaar geïnspireerd door de term focusklinieken, afgeleid van focused factories, die zich toeleggen op één of enkele specialiteiten. Dat leidde tot de briljante slagzin Focus maakt het verschil… Met als doel vooral ook doorverwijzende huisartsen op het fenomeen te wijzen.
Bergman Clinics is een voorbeeld van geprivatiseerde zorg. De reviews op Trustpilot zijn overwegend negatief, niet alleen over de medische benadeling bij circa 75 vestigingen maar ook over de klantenservice, bereikbaarheid en klachtenafhandeling. Toch maar even met de huisarts overleggen voordat je je als klant laat doorverwijzen.
Het visuele deel van dit concept vinden we trouwens wel geslaagd. De rooie röntgenfoto in een natuurlijke omgeving is een vondst. Met een simpele sympathieke uitleg in gewone spreektaal zou Bergman Clinics erg gebaat zijn. En betere muziek!
[NASCHRIFT] Eerder publiceerde Zakenkrant al een reclamekritiek over AnnaTommie, ook zo’n kliniek met kreupele teksten. Kijk ook naar de reclamekritieken met Milka of Oil of Olaz als onderwerp.