UA-118292059-1

Verwende Klanten? NouNou…

Eerder schreven we al over eigenaardige slordigheden op Nu.nl. Daar maken we een serie van, want bij dit nieuwsplatform van De Persgroep prutselen ze gewoon door. Nounou Nu.nl!

Deze week in het nieuws: de supermarktformules Plus en Coop gaan samen verder. Nu.nl stuurt maar liefst twee reporters op pad om een verklaring te vinden. De onderzoeksjournalisten vinden een kenner die blijkbaar vertelt dat Nederland steeds minder supermarkten krijgt door ‘verwende’ consumenten. Waarom deze kenner deskundig is, wordt niet verduidelijkt. “Klanten willen lage prijzen, veel verschillende producten, een goede service en gemak,” signaleert de expert in zijn enige citaat. Nounou, dat is wow!

Dan gaan de razende reporters bovendienen.

  • Bovendien worden spullen steeds vaker online besteld. Supermarkten moeten veel geld uitgeven om dat goed te regelen. En dat geld is er niet altijd.
  • Bovendien maken supermarkten bijna geen winst op online bestellingen. Dat terwijl het online winkelen de komende jaren alleen nog maar verder zal groeien.

Is dat nou de kenner aan het woord of zijn het de reporters die parafraseren? Daar mogen we naar raden. Een opzienbarende verklaring is het niet echt.

Steeds minder, steeds meer

Maar het duo duidt verder. Er komen nieuwe bedrijven bij! Dat lijkt een beetje in strijd met de aanvankelijke observatie: steeds minder. Ze noemen HelloFresh, Picnic en Gorillas die allemaal thuis bezorgen. In het buitenland staan bovendien de boodschappendiensten Dija, Weezy en Zapp uit Engeland, Flink uit Duitsland en Getir uit Turkije te trappelen om in Nederland actief te worden. En dan hebben we onze eigen Doorspoon en Bringly nog. Steeds meer zou een terechte conclusie zijn. Niet minder maar meer mededingers.

Voor supermarkten zijn al die nieuwkomers slecht nieuws, stelt Nu.nl waarschijnlijk op gezag van de kenner, wiens achtergrond een mysterie blijft. Samenwerken en kosten delen is dan een oplossing, concludeert Nu.nl. “Bijvoorbeeld voor een nieuw, duur computersysteem. Want dat geld verdien je makkelijker terug met honderd winkels dan met tien.” Het staat er echt. Het artikel moest blijkbaar snel af.

Wat nu?

Dit berichtje van Nu.nl bewijst dat het soms knap lastig is om een simpel en coherent verhaal te vertellen. Dan moet je eerst de feiten op een rijtje hebben en vervolgens de juiste expert zien te vinden voor een beetje plausibele verklaring. In deze kwestie is er echter geen simpele verklaring, behalve dat PLUS moeite heeft om AH en Jumbo bij te houden.

PLUS met circa 263 vestigingen is onderdeel van de Sperwer Groep. PLUS is bovendien aangesloten bij Superunie, een inkoopcombinatie van zo’n 1700 winkels die opgeteld een marktaandeel hebben van 30% in de Nederlandse boodschappenbestedingen. Iets meer dan tien winkels, zou je zeggen. De nieuwe combinatie zal over 550 vestigingen beschikken.

Een inkoopcombinatie als Superunie dient om te onderhandelen met Unilever en Douwe Egberts. Superunie geeft bovendien een blad uit dat lijkt op Allerhande en Hallo Jumbo. Superunie heeft verder huismerken zoals Melkan (zuivel), First Choice (cola), Sense (margarine en olie) en G’woon (gemeengoed).

Som der delen

AH en Jumbo tonen aan dat een centraal aangestuurde formule meer is dan de som der delen. PLUS is in vergelijking met deze grootmachten een organisatorisch breiwerkje dat onvoldoende centrale leiding heeft om bijvoorbeeld een afbakafdeling op te zetten, een delicatesse-counter of een sushi-desk. PLUS zou eens naar Morrison’s in Engeland moeten kijken, die als formule naast de grootmachten Tesco, ASDA en Sainsbury’s goed overeind blijft door speciaal te focussen op een aantal versgroepen. In wijn heeft PLUS al zo’n positie ingenomen.

Nu.nl heeft aangeklopt bij het adviesbureau Conspicuous, van ‘kenner’ Art Frickus. Die is gespecialiseerd in shopper marketing, maar die ene quote die de redactie van Nu.nl heeft laten staan is redelijk nietszeggend. De andere quotes zijn allemaal verdwenen. Het lijkt er toch sterk op dat Nu.nl eerst een verslaggever op pad heeft gestuurd, om vervolgens haar verhaal te laten versnijden door een haastige economieredacteur. Alle geamputeerde quotes zien we terug namelijk op de site van Frickus zelf, ook eigenaardig.

Waarom heeft Nu.nl niet het hele oorspronkelijke artikel online gezet? Er zal toch geen ruimtegebrek zijn op het internet? Plaats dan liever niks.

[naschrift] Het Parool heeft wel goed onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat er gewoon teveel supermarkten zijn. Maar liefst 4100 stuks in heel Nederland. Die vechten elkaar de markt uit. Flitsbezorgers zetten extra druk op de ketel, want supermarkten menen dat ze daar ook aan mee moeten doen. Zelfs al is die dienstverlening verliesgevend.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × twee =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.