UA-118352680-1

DPG zit fout met bitcoin-advertorial

De Reclamecodecommissie heeft DPG op de vingers getikt voor een advertorial voor BLOX, een platform dat handel in bitcoins en andere cryptovaluta mogelijk maakt. De sluikreclame was in maart 2021 geplaatst in het Tilburgse huis-aan-huis blad Stadsnieuws. De uitspraak van de RCC is in november 2021 gepubliceerd, ongeveer een maand nadat Stadsnieuws door DPG was verkocht aan de regionale uitgever Em de Jong.

Opvallend aan deze zaak is dat DPG zich op het standpunt stelde dat het geen reclame was. Het artikel was gemaakt om te laten zien wat de impact kan zijn van publiceren in een lokale HAH-krant, met als doel deze adverteerder te interesseren om in dit medium te adverteren. Het verhaal was bovendien voorzien van een label zakelijk nieuws, waardoor de lezer volgens de uitgever wel zou begrijpen dat er sprake is van een zakelijk of commercieel aspect.

De RCC liet zich door de juristen van DPG niet bij de neus nemen en oordeelde dat er sprake was van een aanprijzing waar zowel de uitgever als de adverteerder (BLOX) voor aansprakelijk zijn. DPG werd er aan herinnerd dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn; een label zakelijk nieuws voldoet niet. De commissie heeft zowel uitgever als adverteerder aanbevolen niet langer op deze manier te adverteren.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.