UA-118352680-1

Grossier voor callcenter-cowboys

Het consumentenprogramma Radar van AvroTros heeft aan een panel van circa 14.000 consumenten gevraagd of ze nog steeds gebeld worden met energie-aanbiedingen, en dan blijkt dat 61% inderdaad last heeft van ongevraagde aanbiedingen. De bellende bedrijven beroepen zich op de uitzonderingen in de nieuwe BelMeNietWet: een reeds bestaande relatie of de consument die akkoord gaat met benadering. Dat laatste wordt ruim opgevat, want er bestaan talloze loksites waar de consument permissie geeft om geïnformeerd te worden zonder dat duidelijk is dat het een generaal pardon voor energieverkopers betreft.

Wat Radar elke keer over het hoofd ziet, is dat er grote bemiddelaars zijn die een draaideur naar de energieleveranciers bieden. Dat zijn eigenlijk affiliateplatforms die telemarketingbureaus honderden euro’s betalen voor nieuwe klanten. Er bellen dus diverse callcenter-cowboys die stuk voor stuk verkopen voor deze platforms. Vorige keer was het Global Marketing Bridge die deze rol speelde, nu zou dat Ventas Energie van Jack Tromp en Lars van den Akker kunnen zijn, een platform waar tenminste twintig energieleveranciers gebruik van maken om hun diensten te verkopen aan callcenter-cowboys.

Vorige keer meende Radar dat rapper Boef betrokken was bij GMB, maar die was slechts ambassadeur voor het bedrijf van Ouail Naamar met wie hij samen het call-center United Sales Force opgezet had. De laatste zou dan weer als verkoopfront voor GMB gaan dienen, waarschijnlijk. Boef werd in deze zaak vertegenwoordigd door de advocaten Khalid Kasem en Royce de Vries van De Vries & Kasem.

Andere draaideuren zijn Contractportaal van de Isatis Group in Nijmegen met vergelijkingssite Minder.nl , Provider Adviseur in Baarn en NutSelect, onderdeel van Connecthing in Breda. Connecthing levert ook het verkoop-dashboard, SalesView Pro.

NASCHRIFT APRIL 2024 > De Autoriteit Consument & Markt heeft Global Marketing Bridge en twee directieleden apart een boete opgelegd van meer dan een half miljoen voor misleiding van consumenten.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.