UA-118352680-1

Samen eten magisch?

We kennen Coca-Cola al generaties lang van mooi gefilmde internationale campagnes, soms met een knipoog maar altijd met een simpele feel-good boodschap. We weten ook dat Coca-Cola geen gezond voedingsbestanddeel is. Maar draagt de frisdrank bij aan een magisch familiegevoel?

Vanuit Europa kijken we doorgaans met medeleven of zelfs afkeer naar Amerikanen die cola bij het ontbijt drinken. Toch heeft het bedrijf er nu voor gekozen om wereldwijd commercials op televisie te brengen waarbij de drank geserveerd wordt bij een gezamenlijke maaltijd. Het verhaal is als volgt. Zoon en dochter zien dat de ouders druk zijn (die werken nu vaker thuis) en besluiten om zelf eten te maken. Er worden stukjes kip gebakken die vervolgens geserveerd worden op een gezamenlijk bord. Vader kijkt op van zijn laptop als de fles cola geopend wordt. Op het etiket staat Zero Sugar, maar het suikergehalte speelt verder geen rol. De enige boodschap is tekst die over het beeld rolt: Proef de magie van samen eten. Coca-Cola. Real Magic.

De context heeft geen enkele hint van herkomst. De familie is een mengeling qua afkomsten, in de keuken is niets dat wijst op Europa of Amerika. Zelfs de artikelen in de koelkast hebben geen etiketten. Is het een commercial die in Nederland gemaakt is, of is het een onderdeel van een internationale campagne?

Family Bonding

Real Magic klinkt als een typische Coca-Cola tagline. Een veilige keuze. Dit is de verantwoording van de internationale campagne die eind 2021 begonnen is.

The “Real Magic” brand philosophy is rooted in the insight that magic lives in unexpected moments of connection that elevate the everyday into the extraordinary—a timeless learning that feels more relevant than ever in today’s hyperconnected yet divided world. Real magic happens when people get together and when what we share in common is greater than what sets us apart.

Coca-Cola Real MagicIn deze post-pandemische dagen wil Coca-Cola het samen-zijn benadrukken door zijn frisdrank in samen-doen situatie te presenteren, zoals sgezamenlijk eten. Coca-Cola Meal-Time! Dat wordt voor verschillende markten op verschillende manieren uitgewerkt. De commercial die wij in Nederland te zien krijgen, is gemaakt voor Europa en wellicht ook Noord-Amerika. Maar hetzelfde Family Bonding script is apart verfilmd voor de Aziatische en Afrikaanse markt.

Dezelfde flat

Grappig is dat de drie families van verschillende herkomst in exact hetzelfde huis wonen. Ze drinken allemaal suikervrije cola bij een kipmaaltijd, maar de andere maaltijd-ingrediënten verschillen. De westerse familie eet patat, het gezin met roots in Azië eet rijst en de Afrikaanse familie krijgt een beetje groente geserveerd bij zijn kip. Sla met tomaat! Welke subliminal message past daarbij?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.