UA-118352680-1

Reclamecode? Val dood!

In het blog Damespraatjes van dochter Mara en moeder Sandra Blikslager moet duidelijk aangegeven worden dat er sprake is van een betaalde samenwerking, zo blijkt uit een uitspraak van de Reclamecodecommissie naar aanleiding van een klacht over een blogbericht met affiliatelinks naar Monuta.

De klacht was ingediend naar aanleiding van een bericht met als titel: Wat kost een uitvaart en wie betaalt dit als jij komt te overlijden? In de blog van mei 2022 staan een stuk of zes links die naar Monuta wijzen. De bloggers reageerden op de klacht door twee ikoontjes op te nemen in de foto en een tekst toe te voegen: Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Monuta. Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over!

Kijk naar het blog en oordeel zelf of dit bericht herkenbaar is als reclame. Mijn indruk is dat Monuta en de dames Blikslager een dikke middelvinger opsteken naar de Reclamecodecommissie. Val dood!

Damesklets is Reclamepraat

Er staan op Damespraatjes nog drie blogberichten over begrafenissen. In de eerste van begin 2018 vertelt Sandra dat ze weet wat ze wil als ze sterft. Ook hier een verwijzing naar Monuta, maar nu is de backlink verdwenen: Op de website van Monuta kun je zien wat jouw mogelijkheden zijn en je kunt ook online een prijsopgave laten doen. Daarnaast is het mogelijk om een uitvaartverzekering af te sluiten om de kosten grotendeels te laten dekken.

In het tweede bericht vraagt dochter aan moeder: “Lieve mama, als jij doodgaat… Wat wil je dan?” Ook hier wordt Monuta genoemd en deze keer leeft de backlink (affiliatelink via Adfactor) nog wel . Maar er staan geen ikoontjes in de foto en onder het verhaal is alleen een vage toelichting te vinden. Mij is wel duidelijk wat mama wil als ze doodgaat. Geld toe op haar begrafenis.

Het vierde bericht is ongeveer twee weken na de derde gepubliceerd. Waarom een uitvaartverzekering nemen als je midden in het leven staan? Deze bevat twee backlinks naar Monuta en nu zien we de (zo goed als onzichtbare) ikoontjes inderdaad in de foto en een (vage) verwijzing onderin. Maar het is wederom een melodramatische marketingboodschap.

Ik meen dat een volgende klacht bij de RCC wederom zal slagen, want het is nog steeds allesbehalve duidelijk dat het betaalde reclame betreft. Kan ook een klacht over reclame voor Weight Watchers of Becel (Unilever) zijn, want daar bloggen de Blikslagers ook vaak over.

Geen Influencer Marketing

Het is een blog en lezers kunnen reageren, maar desondanks stelt de Reclamecodecommissie dat de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing niet van toepassing is. De voorzitter is blijkbaar van mening dat de RSM alleen geldt voor uitingen op door ‘social media’ die door de RCC als zodanig geïdentificeerd zijn: Facebook, Twitter, Instagam en dergelijke. Een blog valt niet in deze categorie.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.