UA-118352680-1

Olaz of Olay?

Roxeanne Hazes heeft een grote deal te pakken, meldde RTL Boulevard in 2020. De dochter van Dré zou het gezicht van Olaz Nederland worden. Een jaar of drie later hoor ik haar reclame maken voor Olay. Wat is daar gebeurd?

Eerst even die reclame. Leven er bij dat bedrijf nog mensen in de 19e eeuw, want de commercial begint met de meest oubollige seksistische grap. “Ik doe het elke avond en elke ochtend.” Daar giechelden we als pubers om. Kan het zijn dat #metoo en een stuk of vijf generaties feministen niet gehoord zijn bij het reclamebureau van Olaz Nederland?

Roxeanne verwijst uiteraard naar haar smeergewoonte. Ze geeft zichzelf tweemaal daags een beurt. Een #whip, want ook die uitdrukking is onderdeel van de campagne. Oudere lezers herinneren zich Chief Whip vast nog, een kettingrokend opperhoofd. Voor het volgende spotje wil ik alvast een voorstel doen: Ik ben nogal een smerig vrouwtje… Doe wellicht iets met #whipkip! Zo houd je als Olay de ingezette lijn vast.

Wolvet

Oil of Olay is een product dat in 1952 in Zuid-Afrika ontwikkeld is door een voormalige chemicus van Unilever, op basis van wolvet oftewel lanoline. Toen er internationale vraag naar het product op gang kwam, bedachten ze voor elk taalgebied een andere naam. In het Verenigd Koninkrijk werd dat Oil of Ulay, in Duitstalige gebieden Oil of Olaz en voor Australië bedachten ze Oil of Ulan. Van keep it simple, stupid was toen nog geen sprake. Het duurde tot begin 2021 voordat de originele naam overal werd doorgevoerd door Procter&Gamble dat het bedrijf in 1985 had gekocht.

Welk reclamebureau deze spotjes bedacht heeft, is niet te vinden.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.