UA-118352680-1

Bichini

Kopers van zwemkleding kunnen nu ook in Europa terecht bij de Chinese webwinkel Cupshe. Een mooi voorbeeld dat aantoont dat meer Chinese ondernemers de sprong naar Noord-Amerika en Europa wagen. Maar ook dat ze bereid zijn om snel te leren en zich aan te passen aan lokale wensen.

Cupshe is opgericht in 2015 door de Chinese ondernemer Mike Zhao. Deze reseller verkoopt vooral zwemkleding voor vrouwen, overwegend via platforms zoals Amazon maar ook via de eigen webshop en app. Dat wordt D2C genoemd, maar eigenlijk is het gewoon een kledingplatform. De verhouding Amazon / D2C is ruwweg 30/70. Het merk doet in de VS veel aan collabs met celebrities en andere influencers. Opvallend is dat ook samenwerkingen gezocht worden op het gebied van grote maten en kleine cups.

Plus-sizes

De webshop is erg populair met plus-sizes. Klanten zijn enthousiast en delen dat door middel van reviews en aanbevelingen. Dat wordt door Cupshe uitgebreid gefaciliteerd. Het assortiment is recent uitgebreid met athleisure oftewel sportieve vrijetijdskleding. Voordeel is dat de verkoop zo minder seizoensgevoelig wordt. Omzet in 2022 was 175 miljoen dollar.

Blote Navels

De bedenker van de bikini was Louis Réard, een auto-ontwerper die na de Tweede Wereldoorlog van een nadeel (grondstofgebrek) een voordeel (blote navels) maakte. Tot zijn overlijden in 1984 runde Réard veertig jaar lang een bikinibedrijf in Parijs. Het merk is in 2017 uit de lappendoos gehaald door de Schotse zakenman Richard Emanuel die chique zwemkleding wilde verkopen onder het label Réard Paris, maar al binnen een jaar lag deze onderneming op z’n gat.

Voor de liefhebbers plaatsen we een Youtube-versie van de film Manina, Meisje zonder Sluiers (1952) met een hoofdrol voor een piepjonge Brigit Bardot als vuurtorenwachtersdochter in bikini.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.