Op een veiling vinden we een stilleven van een boeket. De verkoper beschrijft het als 20e eeuws. Dutch School! Het doek is gesigneerd, maar een duidelijke foto van de handtekening ontbreekt. We ontcijferen Jan van Huysum, facit 1723.
Een echte Van Huysum zou een vondst zijn. De kunstschilder Jan van Huysum (1682-1749) geldt als de beste bloemenschilder van de Gouden Eeuw. Hij deed soms meerdere jaren over hetzelfde doek, omdat hij boeketten maakte met bloemen, fruit en bladgroen dat uit verschillende seizoenen en locaties afkomstig was. De prijzen die hij betaald kreeg voor zijn pronkstillevens waren hoger dan zijn tijdgenoot Rembrandt verdiende. De landschappen van Van Huysum daarentegen waren minder populair.
We hebben enkele pronkstukken van Van Huysum naast elkaar gezet, om de schoonheid en de kwaliteit van het schilderwerk te tonen. Excuus voor de slechte kwaliteit van de thumbnails. Daarna laten we het geveilde werk zien naast het origineel, waar de naschilder door geïnspireerd was. Want het is een naschilderij. Er staat ook een n voor de signatuur: naar. De stijl en kwaliteit verschillen fenomenaal.
Het origineel (62×52) met de typische stokroos en enkele koolbladeren – met een slakje erbij – hangt in de National Gallery in Londen.
Uiteraard hebben we niet geboden. Het is een kleurrijke prent en op zich best een aardig schilderij, maar naast het origineel is het een erg platte kopie.