UA-118292059-1

YNAP, de luxe-plaza

Sinds het Britse fashion-platform Net-a-Porter eind 2015 fuseerde met het Italiaanse Yoox heeft de YNAP Group zich ontwikkeld tot een online powerhouse van luxe modemerken. De onderneming beheert niet alleen zijn eigen multibrand-sites , maar ook de online flagship stores van tientallen designer labels.

De Yoox Net-a-Porter Group is sinds 2017 gevestigd in Londen. Daar en in Bologna (Italië) werken meer dan duizend geeks aan de eigen websites voor in-season fashion Net-a-Porter en Mr Porter en het off-season aanbod Yoox en The Outnet. Dat zijn eufemismen voor full-price en off-price. Het team ontwikkelt ook de websites van tientallen designer labels, beginnend bij Armani en Dsquared2 tot Valentino en Y3. Ynap heeft bovendien veel webshops van de Kerring Group in beheer: onder andere Alexander McQueen en Yves St Laurent.

In 2017 verwerkte de onderneming 9,5 miljoen bestellingen met een totale waarde van meer dan twee miljard euro. Dat is gemiddeld 200 euro per bestelling.

Er ontstaat zo een win-win voor designer labels die samenwerken met YNAP. Ze kunnen de site-vaardigheid gebruiken voor hun online flagship stores, confectie aanbieden via de pret-a-porter sites en overschotten opruimen via de offprice sites. Omdat hun klantkringen overlappen ontstaat er bovendien synergie in het beheer van customer data bij deze luxe-plaza. En voor individuele klanten is één account natuurlijk een stuk makkelijker dan tientallen accounts bij diverse online luxe-shops.

Desgewenst kunnen de deelnemende leveranciers ook gebruik maken van de logistieke diensten van YNAP. De onderneming heeft acht distributiecenters wereldwijd.

Richemont

Yoox was al beursgenoteerd voor de fusie, met een minderheidsaandeel voor de Richemont Group – eigenaar van Cartier en Mont Blanc. Begin 2018 heeff Richemont een bod gedaan waarmee ze 90% van alle aandelen in bezit krijgen, met de intentie om de YNAP Group van de beurs te halen. Daardoor is de totale waarde van YNAP boven de vijf miljard euro gestegen. Johann Rupert, de Zuid-Afrikaan die bestuursvoorzitter is van Richemont, had graag het eigendom van deze luxe-plaza gedeeld met andere luxe-conglomeraten zoals LVMH en Kerring, ook om te voorkomen dat Amazon of Alibaba zou toehappen.

Zie ook D2C Casebase.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.