UA-118292059-1

Zettemop

Eyelove voert campagne op televisie met een aanschakeling van wanstaltige commercials, een voorbeeld van misplaatste creativiteit en beperkte vaardigheid. Bedacht en gemaakt door Team Froger.

Het lijkt erop dat de (commercieel) directeur van Eyelove in dezelfde villabuurt woont als (het creatieve team van) René Froger. Pearle had een paar jaar lang succes met Jan Smit in een humoristische setting. Veel mensen vonden dat al irritante reclame, zeker omdat Smit ook zijn stem aan de jingle deelde: Pearle, pearle, pearle!!! Prompt wilden de patjepeeërs van Eyelove ook een grappige volkszanger. De nachtegaal van Volendam was bezet, dus kozen ze de nachtuil uit Blaricum.

Froger kwam met een deuntje: Ik gaan naar Eyelove… met zijn kenmerkende snik aan het end. Halverwege het toneelstukje barst-ie ook al uit: Ik kom voor een multifocaaaaaaaaale bril… Om dat multivocale te onderstrepen loopt de zanger fluitend het beeld in. Probleem is alleen: hij kan niet echt fluiten, deze Poets Pielemans.

Froger leest krantBrilgrapjes

Er moesten ook een paar volksgrapjes in. Nog meer niveau Snip & Snap. Hoeveel ongein past er in 25 seconden? Froger en zijn team persten er nog een paar vondsten bij. Zo horen we René briljant zeggen, want daar zit het woordje bril in. Slim gevonden. En de schalkse bard mag de vrouwelijke opticiën aankijken en knipogend beweren dat hij nu ook van dichtbij beter ziet. De knipoog is zo te zien drie keer herhaald, want ook dat is een vaardigheid die Froger niet echt beheerst.

Maar wonen die mensen nou in dezelfde villawijk? Wel zo ongeveer, stelt de Volkskrant vast. Leon Melchior (eigenaar van Eyelove) is al een kwart eeuw bevriend met Benno de Leeuw van de Rocket groep – de manager van Froger die hem al eerder begeleid heeft bij reclame-avonturen. De Leeuw en Melchior wonen allebei in Vught. Het script is gemaakt door Dennis van der Ent, een medewerker van Team Froger. Zelfs het fluitdeuntje is gecomponeerd door maatje van Froger. Eyelove had al wat voorstellen gekregen van echte reclamemakers, maar dat vonden ze niet passend bij de formule. Dus gingen deze heikneuters zelf maar knutselen.

Bijrol

Nou zou je verwachten dat een volgende commercial iets beter doordacht en uitgevoerd wordt. Dat er een leereffect heeft plaatsgehad. Welnee, het armoedige toppers-toneelstukje krijgt een vervolg. Deze keer heeft Froger een bijrol (die is waarschijnlijk door zijn zonen zo hard uitgelachen dat hij naar de achtergrond verdwijnt) maar is een acteur ingehuurd die als bijziende schlemiel rijles krijgt. Ook de regisseur en scriptschrijver zijn zo-te-zien niet vervangen. We zijn allemaal getuige van een ingreep in slow-motion bij het zebrapad. Want René Froger steekt over en die mag zettemop roepen.

Vat u wel? Het is weer een woordgrap. Waarschijnlijk bedacht door hetzelfde genie dat eerder briljant voelde opkomen. Deze keer kwam zet ‘m op uit de goocheldoos. Dat is immers zowel een aanmoediging als brildragersgedrag. Er zit nog een andere woordgrap in de commercial. Rene: “En? Ben je geslaagd?” Rijlesschlemiel: “Voor mijn bril wel…” Het goede nieuws: de jingle van Froger maakt geen onderdeel meer uit van de campagne.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.