UA-118292059-1

Doe niet zo oud

Is het een grapje? Nee: het is een serieuze oproep van Schoonenberg Hoorsupport. Doe niet zo oud! Sta daar niet te hannesen als een oud wijf met je afstandbediening, maar koop een gehoorapparaat in onze winkels. Is dat reclame? Welnee, het is platte leeftijdsdiscriminatie!

Schoonenberg baseert zijn beledigende reclamecampagne op onderzoek. Gemiddeld duurt het zeven jaar voordat mensen met gehoorverlies hulp zoeken. In een apart persbericht beweert het bedrijf (onderdeel van Sonova) zo een taboe aan te pakken. Dat mag zo zijn, maar moet je daar dan op zo’n stupide manier op wijzen? Met een stuntelende oudere dame, belachelijk gemaakt in een sexistisch kort tennisrokje. De eigen klanten hebben ook gemengde gevoelens bij deze smakeloze spot, zo is te zien op de Facebook-pagina van Schoonenberg.

Welk briljant brein zit achter deze variant op grey-shaming? Er is altijd een reclamebureau dat trots is op de vondst om een oudere dame voor gek te zetten. Dat waren op school waarschijnlijk ook al de bullies. En inderdaad: de bedenkers van Indie Amsterdam leggen uit dat het reclame met humor is. Ze hebben de commercial zelfs laten maken door twee broers uit Canada, de Perlorian Brothers, die een reputatie hebben in alledaagse grollen en grappen.

Lode wat maak je me nou? Als het nog camp was, maar dit is mislukte slapstick. Benny Hill, Hi-de-Hi. Indie-Pindie, doe niet zo fout!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.