In 2014 publiceerde het vakblad Retailtrends een scenario waarin de ontwikkeling van Disney Dollars en lokale munten via digitale betaalmiddelen en dragon kill points leidt naar de Google Guilder en Facebook Florijn. Vijf jaar later kondigt Facebook inderdaad zijn eigen currency aan: de Libra.
Toch maar even terugverwijzen naar dat artikel uit 2014 dus.
Het eigenaardige met een munt is – zo bewijzen de Disney Dollar en talloze lokale munten – dat de basis een gedeeld vertrouwen is. Deze valuta beginnen doorgaans met een koppeling van 1:1 aan de florijn van het thuisland, de dollar dus. Als vervolgens maar genoeg mensen de munt durven gebruiken, gaat die vanzelf zijn eigen leven leiden. Dan zie je op een goed moment dat mensen huizen kopen voor 200.000 Disney Dollars in plaats van klassiek geld. En dan is het dus ook denkbaar dat die Disney Dollar geliefder wordt dan het origineel.
Dan krijg je koersverschillen. Liever 180.000 florijn dan 200.000 dollar. Washington, we have a problem!
De florijn van Facebook wordt uitgegeven door de Libra Association in Genève, een vereniging waar ook Mastercard, Paypal, eBay, Vodafone en Booking zich bij hebben aangesloten.