UA-118352680-1

Gehannes

In Soest staat een Jumbo die de primeur heeft. Dozen met groenten en fruit: allemaal voorzien van een Johannes-look. Vieren we met Kerst de geboorte van Jezus, duikt een week vooraf die Johannes ineens op tussen dagelijkse boodschappen.

Wie is Johannes? Waar staat dat merk voor? Op de website is de verpakking dominant. Die is duurzaam en leent zich voor hergebruik of herverwerking. Maar het is geen dozenfabrikant. Want de grootvader van Johannes was ook al een fruitventer. Johannes is een handelsmerk van AGF Holland. Dus geen fancy label voor de huismerkgroenten van Jumbo.

Johannes dozen in Jumbo SoestAGF Holland is de grootste marktverkoper van groenten en fruit in Nederland. De derde generatie in het familiebedrijf heeft duurzame verpakkingen ontwikkeld, ook om iets te doen tegen plastics en voor herbruikbaarheid. Petje af en klompen aan de achterdeur.

Maar in deze vorm zal Johannes geen lang leven beschoren zijn, vrees ik. Als de verpakking dominanter is dan de inhoud, ben je vers aan het verstoppen. Daar heeft Jumbo geen belang bij, en de leverboeren ook niet. Ik wil als klant in één oogopslag zien waar de appels en tomaten liggen. Nu zie ik alleen maar dozen met opdruk. Gehannes!

Toch is de vorm herkenbaar. Het lijkt op de verpakking van soep- en maaltijd-verspakketten die sinds een jaar of twee in veel supermarkten te zien zijn. Dat zijn ook papieren dozen met een wikkel. Misschien is Johannes slechts een voorbeeld. Laat AGF Holland zien hoe onder huismerk of fancy label verspakketten hun plek in de winkel kunnen opeisen. Demo-doosjes! Dat is dan weer wel te snappen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.