UA-118292059-1

Like a Bosch

Mag reclame intelligent zijn? Bosch is een Duits elektronica-bedrijf dat ook huishoudelijke apparatuur maakt: wasmachines, stofzuigers, koffiezetters en sapcentrifuges. Doorgaans strak ontwerp in een iets hogere prijsklasse. Desirable design. Met een bijpassende reclamecampagne onder het motto Like a Bosch.

Like a BoschDie campagne verwijst op een intelligente manier naar social media. Like & share! Maar het is ook een mooie concluderende slagzin. Vrij vertaald: zoals een Bosch. Ik vind het knap. En dan ook nog eens gezongen op een manier die aan een Amerikaanse sitcom doet denken. Met ingehouden humor. Vergezeld van beelden waarin de apparaten slim en de mensen onhandig zijn. Knoeiend, prutsend, struikelend. En juist daarom niet de perfecte reclamewereld die we altijd te zien krijgen.

Wie maakt zoiets? Duitse bedrijven hebben wel vaker Duitse reclamebureaus met grensoverschrijdend zelfvertrouwen. Opel heeft jaren met Scholz & Friends uit Hamburg gewerkt, waar ze Duitse teksten in het Engels gingen vertalen. Hornbach daarentegen heeft in Heimat uit Berlijn een Duits bureau gevonden dat humoristische reclame maakt met een sterk absurdistische benadering. Zou zomaar Frans kunnen zijn. Sommige mensen ergeren zich dood, ik lach me suf.

Internet of Things

Like a BoschBij Bosch bespeur ik een Amerikaanse benadering, en dan zou ik naar Boston of New York neigen. Het werk blijkt echter afkomstig van Jung von Matt uit Hamburg. De eerste commercial werd begin 2019 gemaakt om Bosch in de Verenigde Staten te presenteren als een merk dat zich met de Internet of Things associeert. Like a Bosch knipoogt naar Like a Boss (zie ook de gelijknamige rap). Er werden bovendien versies gemaakt voor de maak-industrie (Manufacture like a Bosch), voor de verwarmingsindustrie (Heat like a Bosch) en voor automotive (Park like a Bosch). Kijk ook eens naar alle merchandise die rond dit thema gemaakt is.

Het thema is inmiddels geëvolueerd in nieuwe campagnes voor Bosch Huishoudelijk. De verwijzing naar het Internet of Things is verdwenen, maar like a Bosch bleef. Nu echter wat minder stelling. De commercials zijn relativerend. Knap werk!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

achttien − tien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.