UA-118352680-1

Amazon prijsvechter?

Amazon waagt dan eindelijk de sprong naar Nederland. Volgens verschillende retail-experts neemt de Amerikaanse onderneming grote leveranciers mee die beter kunnen concurreren op prijs. Volgens Zakenkrant valt die prijzenslag reuze mee. Amazon is zo goedkoop helemaal niet. We gaan eens vergelijken.

Dit verhaal begint met een stelling. Amazon wil de grootste winkel in de wereld worden, maar dat doet Amazon door gemak te bieden. Niet door te concurreren op de laagste prijs. Prijsvechten is wat de grote Duitse discounters Aldi en Lidl doen, en tot op zekere hoogte ook retailers als IKEA en Primark. Maar Amazon concurreert vooral op convenience. Alles bestellen bij één adres en vervolgens thuisbezorgd krijgen. Ideaal voor de luie klant!

Een prijsvergelijking hebben we al eerder gemaakt toen ons opviel dat de prijs van Amazon huismerk-batterijen enorm hoog is, ruim drie keer zo duur als vergelijkbare batterijen bij IKEA, Lidl en zelfs Albert Heijn. Deze keer kijken we naar andere populaire artikelen, zoals koffiebonen, walnoten en vaatwastabletten. Later vergelijken we bovendien speelgoed, gereedschap en elektronica. Maar eerst shoppen we levensmiddelen onder huismerk.

Espresso koffiebonen

Vergelijken we koffiebonen in standaard verpakkingen van één kilogram, dan zien we wat ook bij batterijen duidelijk was. Amazon gebruikt het leidende A-merk als referentie. Naast grotere Nederlandse huismerken maakt Amazon een dure indruk. Een kilo koffiebonen van Amazon in Duitsland of Engeland is al snel vijf euro duurder dan zo’n kilo van AH of Jumbo huismerk. Bij de Hema en Duitse discounters is het verschil nog veel groter.

Presto koffiebonen€18,99 > Amazon.de Presto (1000 g)
£15,99 > Amazon.co.uk Presto (1000 g)
$18,99 > Amazon.com Fresh (500 g)
€13,69 > AH Perla Finest (1000 g)
€10,25 > Jumbo LaPlace (1000 g)
€ 7,50 > HEMA Espresso (1000 g)
€ 5,99 > Lidl Bellarom (1000 g)
€ 5,99 > Aldi Moreno (1000 g)

Vaatwastabletten

Doen we hetzelfde met vaatwas-tabletten dan is het duidelijk dat Amazon opnieuw niet naar de supermarkten kijkt. Amazon weet waarschijnlijk dat zijn klanten helemaal niet prijsbewust zijn. De prijs van Amazon huismerktabletten is bijna driekwart hoger.

Vaatwastabletten van Jumbo€14,21 > Amazon.de Presto (2 x 60)
£12,69 > Amazon.co.uk Presto (2 x 60)
€ 8,95 > Action Sun Gigapack (105)
€ 8,40 > Lidl W5 (3 x 40)
€ 8,37 > Kruidvat (3 x 40)
€ 8,37 > AH (3 x 40)
€ 8,37 > Jumbo (3 x 40)
€ 8,37 > Aldi Una (3 x 40)

Walnoten

Amazon verkoopt noten en zuidvruchten onder het huismerk Happy Belly. We kijken naar een pond walnoten, al worden ze niet overal per pond verkocht.

Aldi walnoten€12,19 > Amazon.de (500 g)
£10,78 > Amazon.co.uk (500 g)
$19,99 > Amazon.com (1,1 kg)
€ 6,99 > Albert Heijn (500 g)
€ 2,85 > Jumbo (200 g)
€ 3,79 > Aldi (300 g)

Meest populaire producten

Walnoten en koffie zijn mooie voorbeelden, maar het zijn niet de echte bestsellers van Amazon. Wat zijn dat wel? Het bedrijf houdt zelf hitlijsten bij met leiders in elke productgroep. Laten we eens kijken (en vergelijken) in de productgroepen speelgoed,  consumentenelektronika.

In die laatste groep is een vergelijking lastig, want de huidige Top-100 Bestsellers zijn overwegend apparaten die voor Amazon zelf ontwikkeld zijn, zoals Fire apparaten (tablets en tv-ontvangers) en Echo devices. Daarom kiezen we een koffiemolen van Krups. In de categorie speelgoed kijken we naar een doos kleurpotloden en het spel Scrable, respectievelijk nummer 5 en 41 van de Amerikaanse hitparade. In de categorie kleding vergelijken we horloges van het merk Casio G-Shock. Amerikaanse jeans van Levi’s zijn in Europa sowieso niet te koop.

Kleurpotloden

Het merk Crayola dat met zijn potloden hoog scoort in de rankings van Amazon.com in de VS is sinds 2014 ook in de Benelux te koop. Het bedrijf (onderdeel van Hallmark Cards) linkt direct door vanaf de Crayola-site naar Bol.com. Zien we grote prijsverschillen? Dat valt reuze mee. Wie even doorzoekt, vindt ze voor een scherpe prijs. Maar kleurpotloden zijn overal duur en goedkoop te vinden. Net als batterijen.

Crayola potloden£ 7,87 Amazon.co.uk (Crayola 50 stuks)
$ 8,63 Amazon.com (Crayola 50 stuks)
€ 9,62 Amazon.de (Faber-Castell 48 stuks)
€ 8,95 Kleurpotlodenwinkel (Faber-Castell 48 stuks)
€ 8,95 Internet-Toys.com (Crayola 50 stuks)
€11,99 Intertoys (Bruynzeel 45 stuks)
€12,95 Bol.com (Crayola 50 stuks)

Scrabble

Dit van oorsprong Amerikaanse spel is ook in Europa geliefd, dus de verkoopprijzen laten zich goed vergelijken. Probleem is alleen dat Scrabble in verschillende varianten op de markt gebracht wordt. In Noord-Amerika is het eigendom van Hasbro dat het spel als Scrabble New Classic verkoopt in een rode doos. Elders heeft de onderneming Mattel de rechten. Die verkoopt het als Scrabble Original in een groene doos.

Opvallend is dat bij Amazon in Duitsland ook het Amerikaanse spel van Hasbro te koop is, via de wederverkoper Toy World Group in Brooklyn, een tamelijk onbeduidend handelsbedrijfje. Die lift mee met de hogere prijzen van Mattel! Tegelijk zien we dat Amazon zelf de Original versie van Mattel verkoopt in Duitsland voor een verlaagde prijs. Blijkt dat Amazon soms expres de prijs omlaag brengt. Toch een doelgerichte prijsvechter!

$13,44 Amazon.com (New Classic van Hasbro)
€22,64 Amazon.de (New Classic van Hasbro)
€20,59 Amazon.de (Original van Mattel)
£18,70 Amazon.co.uk (Original van Mattel)
€26,99 Bol.com (Original van Mattel)
€33,99 Intertoys (Original van Mattel)

Koffiemolen

We vonden deze koffiemolen ook op een site van Krups zelf. Die verwijst door naar resellers in Nederland. Behalve Coolblue en Expert is dat ook Blokker. De laatste laat levering echter over aan partner Dobeno, die een fikse prijsverhoging toepast. We zien hier CommerceConnector in praktijk, een online dienst die merken verbindt met resellers en andere dropshippers. De meeste prijzen zweven rond de dertig euro, maar soms gaat dit apparaat in de aanbieding en dat scheelt fiks!

Krups koffiemolen$13,88 Amazon.com
€31,29 Amazon.de
£19,99 Amazon.co.uk
€27,95 Expert
€29,99 Coolblue
€38,74 Blokker (partner)

Horloges

Een horloge voor stoere mannen en stuntels, want je kan voortdurend over je eigen benen struikelen: de G-Shock krijg je niet stuk. Zo ziet-ie er althans uit. Ook hier geldt dat aanbiedingen in de gaten houden een lonende tactiek is. We vergeleken de G-Shock GA-100, maar die is bij sommige resellers al niet meer verkrijgbaar. Dus misschien dat dit horloge bij Amazon in de opruiming is. Bij resellers als Bijenkorf is het full-price als nooit tevoren.

Casio G-Shock$69,83 Amazon.com
€69,15 Amazon.de
£59,00 Amazon.co.uk
€84,00 Bol.com
€99,90 Bijenkorf
€99,90 Brandfield

Conclusie

De suggestie dat Amazon de concurrentie wegvaagt omdat de Amerikaanse webwinkel zo gigantisch groot is dat alles goedkoper verkocht kan worden, is gebaseerd op het misverstand dat schaal altijd tot lagere prijzen leidt. Amazon maakt soms gebruik van zijn schaalgrootte om zich in te vechten met (extreem) lage prijzen, maar tegelijk is het systeem van Amazon zo complex dat deze reseller helemaal niet goedkoper kan zijn.

Retailers die schaal slim gebruiken, ontwikkelen een lean model. Dat doen de Duitse discounters Aldi en Lidl, maar ook IKEA. Zij bieden slechts een beperkt aantal producten aan, die in enorme hoeveelheden gemaakt worden. Ze houden ook hun distributie simpel. Al laten ook zij zich meeslepen in de webwinkelgekte, waarop ze dus ook verlies maken! Klanten die naar de winkel komen om hun eigen spullen in een tas te stoppen en naar huis te dragen, zijn nu eenmaal veel goedkoper dan bezorgers.

Vergelijk het aanbod van Amazon met andere aanbieders, dan is er soms een voordeeltje te vinden. Maar het belangrijkste motief voor de consument om bij Amazon te shoppen is gemak (of luiheid), want een structureel prijsvoordeel biedt het Amerikaanse webwarenhuis niet. Zeker niet in levensmiddelen!

Beleggingsadvies

Die nuance wordt gemist in het commentaar van talloze retaildeskundigen die zich uitlaten over de komst van Amazon naar Nederland, maar ook in de analyse van beleggingsadviseurs die Amazon beschrijven als een retail-aandeel – zoals ING bijvoorbeeld. Mag ik even een hamertje?

Amazon maakt winst op zijn computerdiensten (cloud services) en subsidieert daarmee zijn retailavonturen. De winkel is strikt gesproken een bijzaak. Al is die bijzaak wel verrekte vervelend voor andere retailers die het verliesgevend model van Amazon proberen te kopiëren.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.